Friday 5 January 2018

Van Gogh Museum met expo Nederlanders in Parijs

Nederlanders in Parijs 1789-1914

Column nr 489  dd 5 januari 2018

In de negentiende eeuw diende je als kunstschilder in Parijs te zijn, Daar gebeurde het immers en de avant-garde voerde de boventoon en zette nieuwe inzichten en stromingen in. De expo in het Van Gogh die nog tot en met zondag nog is te zien, is van hoge kwaliteit. Zorgvuldige opstelling en zeer informatief. Je krijgt veel panelen te zien die als vanen je attent maken op een tijdsgewricht of schilder en daarnaast heeft men op een paneel een plattegrond van het toenmalige Parijs uitgezet, waar alle ateliers van de Nederlandse schilders staan aangegeven. Maar ook fraaie foto's die je een goed beeld geven van het toenmalige Parijs. Een tableau van een groot aantal foto's van Breitner, waar hij het straatleven heeft gefotografeerd met paard en wagens, stilstaande paarden, mooie koetsen, maar nog geen enkele auto te bespeuren. Het geheel in is drie tijdvakken ingedeeld en geeft op die manier een prima kijk op het artistieke leven van de diverse kunstschilders die naar Parijs waren getrokken om daar hun carrière te maken. 















In vier zalen kan je rondzwerven om een indruk te krijgen van het leven en werken van de Nederlanders die hun geluk en fortuin in Parijs probeerden te zoeken. De meesten hadden succes
Al eerder werd in deze rubriek Kaemmerer behandeld omdat deze minder bekend is en deze keer een paar regels over Gerard van Spaendonk, die door zijn carriers in Frankrijk hier minder bekend is. Furore maakte hij met zijn bloemstillevens. Hierboven treft u daar een afbeelding van aan. Hij werd in 1746 geboren in Tilburg als zoon van een invloedrijk man die later burgemeester van Tilburg werd. Hij kon goed tekenen en wilde kunstschilder worden. Hij vertrok in 1764 naar Antwerpen om zich daar verder te ontwikkelen en vervolgde zijn reis in 1769 naar Parijs, waar hij door Walet, een vermogend man werd ontdekt en hem de ruimte gaf zich te ontwikkelen. Hij bood hem werkruimte aan in het Louvre. Zijn bloemstillevens gingen als warme broodjes over te toonbank en had veel opdrachtgevers. Een geziene man die in 1788 op uitnodiging bestuurslid werd van de  Academie. Zijn werk was dan ook in de voorname Salon te bewonderen. In 1822 overleed hij. Van Spaendonk had zich geliefd gemaakt bij de Franse upper ten. Hij had een gemakkelijk karakter, kon goed vriendschappen sluiten en was hoffelijk met een grote mate gezond verstand en Hollandse nuchterheid. Goede zaak dat deze onbekende kunstschilder nu eens een podium krijgt omdat er natuurlijk ook andere grote talenten zijn als Vincent van Gogh. 
Gelukkigerwijs waren we al vroeg in het museum en konden alles goed bekijken en in ons opnemen. Na enkele uren was het druk en hoorde je veel Frans, Spaans, Italiaans. Kon het niet nalaten nog maar weer een Van Gogh boek te kopen en de keuze viel deze keer op een boek van Belinda Thomson, van Gogh, schilder. Mooie reproducties en toegankelijke teksten. Een bibliografie ontbrak, maar wel stond er dat ze het onder bekwame leiding had gemaakt van de toonaangevende kunsthistorici  van het Van Gogh Museum. De expositie was buitengewoon boeiend en de moeite van de Amsterdam reis waard.  U heeft nog twee dagen om te gaan kijken, dan is het in Amsterdam afbreken en vervolgens opbouwen in Petit Palais in Parijs. Wilt u de expo daar zien, is een langere reis noodzakelijke. Kunstboeken, lezingen, adviezen, rondleidingen , taxaties schilderijen, contact via deze blog
drs jjj artes admirans 

No comments:

Post a Comment