Thursday 25 January 2018

De standbeelden in openbare ruimte

Beelden die iets zeggen van onze nationale geschiedenis
Column nr 492 dd 25 januari 2018

Is er een Nederlandse identiteit? Jazeker. Moeten wij daar trots op zijn en dat koesteren? Zeker weten. Maar door het verdwijnen van het vak geschiedenis op de basisscholen en een bevolkingsgroei door veel inwoners uit tal van andere landen, lijkt het of die Nederlandse identiteit is ondergesneeuwd. Alle mensen uit andere landen die hier komen wonen, hebben totaal geen notie van het verleden van hun nieuwe land en komen hier met het verleden van hun eigen land. Als taalcoach voor Vluchtelingwerk Nederland probeer ik een jongeman( 25) uit Eritrea samen met een taalinstituut het Nederlands bij te brengen. Logischerwijs was hij verbaasd dat zo;n klein land een groot land als IndonesiĆ« had beheerd. Al evenzeer was hij verbaasd dat Suriname ook van Nederland is geweest en dat een aantal eilanden als Aruba, Saba, Sint Maarten, Bonaire nog bij Nederland hoorden en Nederlandse gemeenten zijn. Dat is begrijpelijk dat hij dat niet wist. Maar hoe staat het met de kennis van Nederland bij alle immigranten uit de jaren 1970. Zouden zij zich deze kennis hebben eigen gemaakt. Zo kan het zijn dat bij deze mensen geen enkel begrip bestaat van die tijd en dat zij dan ook niets begrijpen van een standbeeld als dat van Jan Pieterszoon Coen. Een Nederlandse held, die veel voor ons land heeft betekend op economisch, financieel, maatschappelijk gebied. En ja, land veroveren gaat altijd met macht, met een leger en dat is al zo vanaf de tijd van de Romeinen, die een groot wereldrijk stichtten en nog niet zo lang geleden was er nog iemand, die een derde wereldrijk wilde stichten ( Hitler). Nu ineens worden alleen maar de schaduwzijden gezien en worden zeehelden en ontdekkingsreizigers afgedaan als criminelen en massamoordenaars.  Dat klopt langs geen enkele kant, omdat in de veroverde gebieden ook veel werd gedaan in de vorm van onderwijs, educatie, landbouwontwikkeling. Er lijkt wel een revolte te ontstaan zoals  rond de jaren 1960 toen ook veel waarden op de schop gingen en er een totaal andere wind ging waaien op sociaal en maatschappelijk gebied. Ook nu lijkt het tijdsbeeld te kantelen met andere inzichten inzake cultuur, geloof en wetenschap. Vooruitgang is een goede zaak, maar je hoeft natuurlijk niet meteen alles over boord te gooien. Laten we in ieder geval een nieuwe beeldenstorm voorkomen en daar is dus dit snelschrift voor bedoeld. Aan de hand van enige afbeeldingen wordt de waarde van beelden in de openbare ruimte u voorgehouden. Buiten een grote persoonlijke voorkeur voor de schilderkunst zijn beelden ook de moeite waard om die te hebben en van enkele regionale beeldhouwers zijn wat bronzen en houten beeldjes aangeschaft. Boeiend omdat je de makers kent en hoeveel inspanningen dit deze mensen heeft gekost. Hieronder ziet u enige fraaie werken van een grote Franse beeldhouwer Auguste Rodin.
Hij maakte een prachtig werk van de Burgers van Calais.,Een aantal burgers uit deze Franse havenstad werden als losgeld gebruikt om het land van de Engelse overheersing terug te krijgen. Het andere beeld stelt Claude Lorrain ( 1892) voor,  een grote Franse landschapsschilder.Maar dacht U dat die mensen zelf zo'n standbeeld wilden?? Welnee, het waren hardwerkende mensen, maar de gemeenschappen na hun zagen in, welke betekenis, deze militair of kunstschilder had in dat tijdsgewricht. Dus politici en ambtenaren ; laat u niet door kleine groepen mensen van de wijs brengen. De beelden zeggen iets van onze identiteit.
details van de Burgers van Calais,  Auguste Rodin, helden, ja, zij wilden hun land terug van de Engelse overheerser.







Wellicht heeft dit pleidooi wat bijgedragen aan de stelling dat wel degelijk een nationale identiteit bestaat. Het is de taak van historische wetenschappers daarop te wijzen en het verleden te koesteren, omdat er veel van valt te leren. Kunstboeken, taxaties, lezingen, rondleidingen,  adviezen, essays,
contact via deze blog
drs jjj. artes admirans

No comments:

Post a Comment