Thursday 11 January 2018

Een dagje van Gogh Museum Amsterdam

Van Gogh Schilder
Column nr 490 dd. 11 januari 2017

Precies een week geleden konden we nog net genieten van de bijzonder goed opgezette expo: Nederlanders in  Parijs. Omdat een cadeaubon van € 10.-- mij was toebedeeld als fan en kenner van Van Gogh en het museum, gingen we naar de museumshop op de eerste etage en vroegen of we hier die tien euro konden besteden. Dat was niet het geval. Dat kon alleen via de online webshop. Omdat het oog was gevallen op wat pastelkrijt dachten we, nou dat bestellen we dan via de online webshop. Het artikel was online niet te vinden en tevens bleek nog dat de tien euro pas verzilverd kon worden na een besteding van 35 euro. Ja. dan is alle lol eraf en leg je de bon terzijde. Niet dat we niets wilden kopen. De eindeloze rij van boeken, films en video van Vincent maakt je nieuwsgierig, omdat je graag alles wilt weten. De dienstdoende mevrouw die mij uiteenzette dat het slechts een online bon was, gaf toch nog een interessante tip omdat we in gesprek raakten over van Gogh en zijn einde te Auvers sur Oise.  Als je daar meer van wilt weten dat moet je het boekwerkje van Kenneth Wilky het dossier van Gogh gaan lezen. Is dat hier te koop, vroegen we. Nee, het is al een oud boekwerkje en allang niet meer in de handel. Dat prikkelde en meteen thuis zoeken en warempel : het was als tweedehands boekje te koop, daar besteld, geld betaald en ontvangen. De bevindingen blijft u even te goed, omdat slechts enkele passages zijn bestudeerd. De vorige eigenaar had het terdege tot zich genomen met notaties en strepen onder bepaalde passages. Een  zoeker dus naar alles wat om Van Gogh handelt.
De museumshop op de derde etage, bood meer interessante zaken. We vonden een interessant boek van Belinda Thomson : Van Gogh schilder. Jammer dat er geen bibliografie instaat en alleen wordt verwezen naar aanbevolen literatuur. Thomson kreeg als vermaard schrijver en kunsthistoricus opdracht van het Van Gogh Museum om Van Gogh als schilder te positioneren. Dat heeft ze werkelijk voortreffelijk gedaan, met name om haar boeiende analyses van de door haar gekozen werken, die ze in vier perioden had ingedeeld. :
1, Nederland en BelgiĆ« 1853-1885
2. Antwerpen en Parijs 1885-1888
3. Arles                         1888
4. Arles Saint Remy
Auvers- sur-Oise           1889-1890

Een aantal reproducties die er het meest uitsprongen, ziet U hieronder






Hier ziet u uit de bovengenoemde perioden werken van Vincent. De eerste afbeelding van de oude kerktoren in Nuenen.  De toren is gesloopt, maar het fundament is nog te zien vlakbij het kerkhof, waar Vincent's vader ligt begraven. Het kerkhof was op slot, toen wij daar waren, maar in Nuenen zoals al eerder werd vermeld, zijn nog veel sporen van Vincent van Gogh te zien en te beleven. 
De tweede afbeelding is uit Parijs en heeft hij geschilderd uit het raam van het appartement van Theo Eindeloos veel streepjes en het lijkt een beetje pointillistisch. Vincent liet zich duidelijk wel door andere schilders en stijlen beinvloeden en zeker in Parijs werd zijn techniek stukken beter. Het derde u getoonde werk is uit de periode Arles. Al die details van schoorstenen, kerken en een puffend treintje worden door Belinda  fraai beschreven. De laatste afbeelding is uit Auvers sur Oise en Van Gogh kon niet alleen goed bloemen schilderen, maar het weergeven van bomen beheerste hij evenzeer. Hij had al  eens in zijn brieven opgemerkt, dat veel schilders geen olijfbomen konden schilderen. Dat was geen opschepperij, nee, hij kon dat ook veel beter. Buitengewoon verrast  werd een passage aangetroffen op pagina 164, waarin feitelijk het onderwerp van mijn bachelor scriptie staat vermeld met de volgende tekst 
Dit is een van Van Gogh's duidelijke uitspraken over zijn bijna religieuze devotie voor de natuur. die hem troost gaf zoals hij in jonger jaren in het christendom had gevonden. In mijn scriptie blijft het accent liggen op zijn geloof en die devotie voor de natuur vloeide daaruit voort. Kodera immers, de Japanse kunsthistoricus meende ook dat zijn religieuze afbeeldingen uit de natuurgodsdienst was te verklaren. Mijn mening blijft, dat van Gogh zonder zijn christelijke geloof geen Pieta had kunnen schilderen zoals die nu in het Museum in Amsterdam hangt. De troost van de religieuze afbeeldingen  waren van hem in die moeilijke periode bijzonder belangrijk en het schilder van Scheffer Christus consolator, betekende eveneens verschrikkelijk veel. Zo zie je maar weer, dat vele kenners ook veel  verschillende opvattingen hebben en dat zal ongetwijfeld de reden zijn waarom er zoveel over hem wordt geschreven . Het boek van Thompson is in de museumshop te koop. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen etc. Contact via deze mail 



No comments:

Post a Comment