Thursday 30 June 2016

John Constable, Engels landschapsschilder 1776- 1837

Het schilderen van landschappen
Columnr 418 dd 30 juni 2016


Constable, landschap Dedham Vale, 1828 ,olieverf op doek, 145 x122 cm, National Gallery of Scotland, Edinburgh.

Het is het gebied van de Stour Valley dat de gebieden Suffolk en Essex ,Dedham en Harwich van elkaar scheidt. Wat hebben veel kunstschilders toch met landschappen? Diverse vooraanstaande Nederlandse landschapsschilders bent u al in deze rubriek tegengekomen zoals Albert Cuyp, de bekende mannen Maris en nu dus een Engelse landschapsschilder. Heeft niets te maken met Brexit, want kunst gaat nu eenmaal over alle grenzen heen en laten we wel wezen, Europa heeft veel aan de Engelsen te danken als we het over World War II hebben, maar hun drang - en dat begrijp ik best- om zelf helemaal baas te zijn in hun own country en dat staat haaks op al datgeen Brussel wil. Maar alle landen zitten overigens in hetzelfde schuitje en alleen kan je de boze machten niet van je af houden. Maar dat terzijde. Landschapskunst beleefde hoogtijdagen eind 19e eeuw, met name vooral in Barbizon vlakbij Fontainebleau in Frankrijk Immers, nadat men had ontdekt dat je olieverf in een tube kon doen en niet een hele verfpot hoefde mee te slepen, gingen de kunstschilders lekker buiten schilderen, zetten hun ezel ergens neer en wat op hun netvlies verscheen, probeerden zij zo getrouw mogelijk op het doek te krijgen. Niet van een foto, want van fotografie  was in 1828 geen sprake. Waarom mijn bijzondere belangstelling voor landschappen? Waarom wilde ik een masterscriptie schrijven over landschappen van de Haagse School? Vermoedelijk omdat ik een jongen van het platteland ben en daarna in veel steden werk vond voor mijn dagelijkse bestaan en iedere dag als ik weer richting de kop van Noord-Holland ging, voelde ik me weer op mijn gemak, ook zelfs na drie jaren in BelgiĆ« gestudeerd te hebben. Terug naar de roots en terug naar mijn geboortegrond. Weidsheid om je heen van weilanden en akkerbouw, waar je intensiever de getijden beleeft en als kleine jongen speelde je na schooltijd buiten en was aan het voetballen ergens in het dorp of aan het eieren zoeken op het land en dan moest je wel eens over slootjes springen en niet alleen met het gewenste succes, zodat je wel eens met natte voeten thuis kwam, maar daar werd nooit een punt van gemaakt. Droge sokken aan en aan tafel. Landschappen met een lage of hoge horizon. Constable gebruikt hier een hoge omdat hij het accent wil leggen op het dal met dat meanderende riviertje en om dat aan het canvas toe te vertrouwen heb je ruimte nodig. Let u ook even op die prachtige wolkenpartijen, dat beheerste hij tot in de finesses. Mij lijkt dat wolken schilderen naast golven van de zee, de meest moeilijke onderdelen zijn voor de kunstschilder. John Constable beheerste het schilderen van wolkenlichten en als u eens in een van de Engelse musea vertoeft, moet u echt wel even stilstaan bij dat klassenwerk van deze vermaarde schilder. Geniet, leef, bezoek musea met uw museumjaarkaart. Die kosten heeft U zo terugverdient en wees verder een prettig medemens voor uw omgeving. Kunstboeken, lezingen, rondleidingen, adviezen, taxaties , essay, inrichten van exposities etc. reageren via deze b log
drs jjj artes admirans

No comments:

Post a Comment