Thursday 10 May 2018

Willem Witsen 1860-1923

De Etser Willem Witsen

Column nr 505 Hemelvaartsdag 10 mei 2018

Na alle perikelen rond de tweede wereldoorlog, waar de kunst een marginale rol kon spelen, keren we terug tot meer normale tijden. Met name de negentiende eeuw, de eeuw van de Haagse School en de eeuw waarin Willem Witsen als kunstschilder en etser behoorlijk furore maakte. Willem Witsen behoorde tot de Tachtigers. Hij had een brede vriendenkring  zoals G.H. Breitner,  Isaac Israëls, ,Eduard Karsen, Jan Veth en de schrijvers Lodewijk van Deyssel,  Albert Verwey, Hein Boeken en Herman Gorter, dichter Willem Kloos.  In 1885 richtte hij de Nederlandse Etsclub op. We hoeven hier niet verder in te gaan dat het etsen bij Rembrandt ook een grote rol in zijn carrière heeft betekend. Het voordeel van een ets is, dat je van 1 afbeelding vele drukken kunt maken en dat daardoor veel meer afzet mogelijk is en snel het publiek bereikt. Momenteel liegt de prijs van een ets van Rembrandt er niet om en er valt moeilijk in te schatten, hoeveel er feitelijk onder het publiek in omloop zijn.

Hieronder ziet u enkele etsen van Witsen en alhoewel het best wel een moeilijke techniek is, zal het eindresultaat vaak tot tevredenheid strekken en dat is heel wat waard. Of de techniek in kunstkringen nog wordt gebezigd is mij niet bekend. Wel bestaat er nog de zeefdruk en daar zijn ook mooie resultaten mee te behalen, maar het zeefdrukken wordt meer commercieel gebruikt.




Etsen is noeste arbeid. Nadat de afbeelding op de plaat is opgebracht, is het afdrukken een geheel eigen procedé en dat dien je wel te beheersen. Van 1 afbeelding kan je meerdere staten drukken en het is duidelijk dat de eerste staat altijd de beste is.



Een fraai herfst-tafereel met heel veel sfeer



Is echt een Amsterdams tafereel en daar mag een brug niet ontbreken




Ook dit toont aan hoeveel Willem Witsen van de stad Amsterdam hield. In dat kader is zijn schilderij  Oude Schans, een van zijn topwerken..Voor een werkopdracht bij de VU diende dit schilderij nauwkeurig te worden bestudeerd, in de opslag van het Stedelijk Museum op een industrieterrein  vlak na de Coentunnel. Het schilderij was in een prima staat. Op de weg naar het schilderij was nog het kunstwerk Ushering in banality van Jeff Koons te zien. Dat boeide me minder. Na een half uur studie op het schilderij kon ik op de door mijzelf gestelde vragen, een antwoord vinden en verwerken in de studieopdracht


In de kunstwereld gaat het de laatste tijd meestens om beroemde schilderijen en de abominabele prijzen die daarmee gepaard gaan, terwijl de tak van etsen, tekeningen, litho's onderbelicht blijft. U zult het met me eens zijn, dat een mooie ets, litho of tekening aan de wand eenieder veel plezier kan verschaffen. Dat wordt wel eens onderschat. 
Kunstboeken, lezingen, adviezen ( al veel gegeven). taxaties, rondleidingen etc. graag contact via deze blogger.
drs jjj, artes admirans






No comments:

Post a Comment