Friday 10 February 2017

Enkele etsen van Rembrandt

Hun zoon was zoek/ Houding ten opzichte van rijkdom

Column nr 446 dd 10 februari 2017
Met het vaste voornemen om niets te kopen in de boekhandel waar ik regelmatig kom, liep ik naar de afdeling met afgeprijsde boeken, die anders terug moeten naar Culemborg en vond een afgeprijsd boek van Joseph Ratzinger, de vorige paus. Nou ja, dacht ik, wel erg vroom en liep verder en vond een voorleesboek met etsen van Rembrandt en vervolgens nog een boek over Nederlandse kloosters in de Middeleeuwen. Bij het afrekenen ging het- zo dacht ik- om vijftien euro, maar de aanbieding was drie voor een tientje. Dat viel al helemaal mee. Uitgebreid naar die kloosterbouw gekeken en stukjes uit het boek van Ratzinger gelezen en vervolgens als laatste het boek met de bijbelse etsen van Rembrandt. Buiten de heldere afdrukken van de etsen waren de bijgeplaatste vertellingen verrassend. Een visie van een aantal schrijvers en goede vertellers, die niet het oorspronkelijke verhaal vertelden, maar een verhaal schreven uit een heel andere verrassende hoek. Bij die verhalen zullen de geleerde exegeten hun schouders ophalen en hun wenkbrauwen fronsen, maar als je als kind dit verhaal hoort, blijft het ongetwijfeld hangen en heb je iets van die verhalen in je opgenomen, die je wellicht je leven lang zult herinneren. De keuze van de prenten is mijn keuze en misschien komt er nog een vervolg op dit onderwerp.
Niet gekozen voor de barmhartige Samaritaan of de verloren zoon, maar voor het verhaal dat Jezus na het Paasfeest in Jerusalem achterbleef en het verhaal van een stuk prediking, welke prent de honderdguldenprent werd genoemd, omdat de prent voor deze prijs veel aftrek vond bij het publiek. Hieronder treft u de beide prenten aan
Rembrandt van Rijn, terugkeer uit de tempel en hereniging met zijn ouders, ets



Rembrandt van Rijn, prediking van Jezus  voot tal van mensen, ook wel de honderdguldenprent genoemd, ets

In het eerste verhaal, dat ze hun kind pas na een dagreis misten, wordt door de verteller, het hondje Mazzel opgevoerd, die buiten de tempel staat te wachten op Jesus en zijn ouders. "Ha, die Mazzel, zegt Jozef, heb je al die tijd op ons gewacht?? U kent het verdere verhaal, dat ze na een dag Jezus misten en dat zij  weer een dag terug moesten lopen naar Jerusalem, maar Jozef en Maria raken in de stad moedeloos van het zoeken en dan gebeurt het volgende in het verhaal:
Ze waren moedeloos geworden , totdat Mazzel een geurtje opving. Het was in de buurt van de tempel. Hij rook nog eens, Was dat niet de geur van Jezus? Het leek er wel op. Driftig begon Mazzel te snuiven. Het spoor leidde naar de tempel. en het werd steeds sterker. Mazzel wist het zeker. Het moest Jezus zijn. Jozef en Maria hadden niet door dat Mazzel opgewonden begon te blaffen. Zo hard als hij kon. ' Wat is er jongen, vroeg Jozef moedeloos, Waarom blaf je zo ? Mazzel ging nog harder blaffen. Jozef bleef mopperen op dat harde blaffen en rende weg. Jozef er achteraan en daar vond hij Mazzel in de armen van Jezus..  Daarna gaat het authentieke verhaal weer verder over de wijsheid van die 12 jarige jongen, waarvoor de geleerden ontzag hadden gekregen.

Het tweede verhaal speelt zich ergens af tijdens het preken ergens in Galilea. In het gehoor stond ook een man, die veel geld had verdiend en dan de visie hoort van Jezus die het heeft hoe je met rijkdom om moet gaan en dat je dient te delen.
"Ik spitste mijn oren toen ik hem over rijkdom hoorde praten.Ik moet zeggen, dat ik eerste instantie best even moest slikken. Mijn hele leven hard gewerkt en ik genoot er nu de vruchten daarvan.. Je rijkdom afstaan en dat delen met anderen. Ja. "Nou daar moet ik toch nog maar eens goed over nadenken, Mijn rijkdom afstaan, daar was ik nog lang niet aan toe, Ondertussen wierp ik wel allerlei muntstukken naar de bedelaars. Het was een klein beginnetje om me toch een plaatsje te verwerven daarboven in de sterrenhemel, waarover hij het had.

Buitengewoon goede vertellingen, die de aandacht vasthouden en ook wellicht blijven hangen. Persoonlijk werd ik er door getroffen, maar dat kan zijn omdat ik geen grote bijbalkenner ben, maar de verhalen zijn buitengewoon goed geschreven. Het boek is in 2014 bij Terra uitgegeven en eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit boek bij de niet verkoopbare lag. een gelukje voor  mij

Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen contact via de blog
drs jjj artes admirans.

No comments:

Post a Comment