Friday 13 May 2016

Pendanten in de schilderkunst

Twee bij elkaar horende schlderijen

Column nr 410 dd vrijdag de dertiende Mei 2016

Het is de kunst om werken die door de schilders in een soort tweeluik zijn geschilderd om die bij elkaar te laten en deze niet afzonderlijk te verkopen en te verhandelen. Het gaat hier dus om het lange relaas van de twee  Rembrandt schilderijen die door de rijke familie Rothschild in de etalage werden gezet, de portretten van Maarten Sooltjes en Oopjen Coppit. Een machtsstrijd brak los tussen inkopers van het Louvre en het Rijks. Beide musea claimden hun rechten en de Nederlandse Staat had er 160 miljoen gulden voor over. Dat was een fors bedrag, maar als je een dergelijke grote Rembrandt verzameling hebt met als eyecatcher de Nachtwacht, dan mag je wel even uitpakken.
Maar het Louvre heeft net als het Rijks haar trots en wilden deze grote vangst beslist niet loslaten, maar Rembrandt is altijd nog een Nederlandse schilder, maar daar hadden de Fransen totaal geen boodschap aan. Aangezien het geld ook deel van de overheid kwam, gingen de cultuurministers zich

Uiteindelijke een goede deal en de schilderijen komen bij toerbeurt in het Rijks en in het Louvre te hangen en de reparatie van de werken wordt het deskundig laboratorium van het Rembrandt Research Project uitgevoerd. Hieronder verder nog een afbeelding van pendanten die het Westfries Museum te Hoorn hangen. U moet ze zelf maar even uitvergroten, omdat deze server nogal moeilijk doet met de tekst verwerking. De werken zijn resp. van Jan Claez en gemaakt in 1602 en Nicolaas Verkolje uit 1731/  Man en vrouw onafscheidelijk door de eeuwen heen bij elkaar. Geniet, kijk naar mooie kunst, luister naar passievolle muziek en ervaar ondanks alle ellende, tegenslag of wat dies meer zij. het leven waar is om te leven. Kunstboeken, lezingen, rondleiding, adviezen, taxatie etc. reageren via deze blog
drsjjj, artes admirans



No comments:

Post a Comment