Friday 29 April 2016

Het dier in de kunst

De aparte kunst van het dieren schilderen

Column nr 408  13.700 volgers

Jan Asselijn, de bedreigde zwaan, olieverf op doek, 144 x 171 cm, 1640/1650. Rijksmuseum Amsterdam


Anton Mauve, rit langs het Scheveningse strand, olieverf op doek, 45 x 70 cm, 1876, Rijksmuseum Amsterdam





Omschrijving laatste afbeelding, zie boven. In het Windows 10 systeem niet te verwijderen. De keuze van beide schilderijen is willekeurig. Eerder had u hier wellicht de  De Stier van Potter, verwacht, maar dat beeld heeft u ongetwijfeld wel op uw netwerk. Zo ook het werk van Michelangelo Leda en de zwaan.. Die zwaan van Jan Asselijn hing op een prominente plaats in her Rijks en was in de propedeusejaren een studie-object en er werd nogal veel betekenis aan toegekend en dat had te maken met teksten die Asselijn hier en daar in het schilderij had geplaatst en een allegorie was op de verdediging van Holland door raadspensionaris Johan de Witt tegen Oranje en Engeland.  Als zodanig heeft het schilderij veel historische waarde. Het schilderij van Antoon Mauve is een representant van de Haagse School en doet ook een beetje verwijzen naar Breitner, die veel paarden schilderde onder meer voor Panorama Mesdag  en verder ook de paarden van de paardentrams op de Dam. In dat kader lijkt me dat een schilder van dieren, ook iets heeft met dieren. Van Paulus Potter was wel bekend dat hij studies maakte van koeien en stieren rond de weiden omgeving Enkhuizen, waar hij werd geboren en opgroeide. Breitner was buitengewoon gecharmeerd van paarden en het kan niet anders zijn dat je voorliefde voor dieren dient te hebben. Dieren zijn trouw, empathisch, maar missen toch duidelijk de intelligentie, de ratio, waarover de mens wel beschikt. In dat kader ben ik het beslist niet eens met professor de Waal, die onlangs in een boek publiceerde dat de mens een veredeld dier is, dat met een bijzondere hersenontwikkeling het hoogst ontwikkelde dier is. Beslist niet mijn mening. Sommige theorieën wijzen ernaar, dat de mens een afspiegeling is van een groter wezen ( God, Allah) Langs de evolutieleer kom je er niet uit, omdat elk mens een bijzondere eigen identiteit met een eigen wil en vermogen om een volwaardig goed mens te zijn in een sociale context.
Een goede kennis van mij maakte een levensgrote stier in brons voor de gemeente Schagen. De kunstenaar was oorspronkelijk boer en kocht zich uit bij zijn broer en ging schilderen, beeldhouwen, boetseren. Ook heeft hij op de markt een schaap met twee lammetjes staan. De oortjes van de lammetjes zijn wat versleten en lichter gekleurd als gevolg van het feit, dat kinderen op het lammetje willen zitten en dan de oren vasthouden. De betrokken ontwerper vindt dat hij geslaagd is in zijn opdracht om het schaap goed uit te beelden. Tevens verwijst het kunstwerk naar de lange periode van de schapenmarkt rond de grote Kerk in Schagen, die nog maar 20 jaar weg is. Nog even trachtte men het nieuw leven in te blazen op het tuincentrum dat nu Overvecht heet, maar voor een levendige markt zijn er handelaren nodig die rond de vele cafés rond de markt afrekenen met de boeren die de schapen ter verkoop inbrachten. Op het tuincentrum was die sfeer niet en de schapenmarkt heeft daar niet lang handel gedreven. 
Kunstschilders willen ook graag honden en katten schilderen. Leda en de zwaan is een geliefd thema voor kunstschilders en ook poezen/katten/honden/koeien zijn geliefde onderwerpen.
Geniet van de natuur, van de dieren met hun aanhankelijkheid, slimheid en vermogen zich staande te houden in hun biotoop.
Kunstboeken, lezingen, rondleidingen, essays, adviezen, taxaties, reageren via deze blog
drs jjj artes admirans

No comments:

Post a Comment