Saturday 9 April 2016

Kunst in het Van Abbe te Eindhoven

Klassiek modernen in het Van Abbe

Column nr 405 dd 9 april 2016

Precies nog een kleine ruimte gevonden om met U van gedachten te wisselen over kunst. Ja, zegt men tegen je, je doet het jezelf aan, dat vrijwilligers werk. Ik zal U behoeden voor een opsomming daarvan. Het gaat onder meer over zingen in twee zangkoren. Het leiden van een historische vereniging en veel werk op het sociale vlak ter ondersteuning van mensen in deze gemeenschap die om wat voor reden dan ook het moeilijk hebben door verlies van huis en haard of scheiding of overlijden. Op al die vlakken raakt een mensenleven ontregeld en soms kan je met wat financiĆ«le en morele steun iemand weer verder op weg helpen. Het ligt in de bedoeling dat ik op korte termijn als taalcoach mensen met een status ga helpen onze taal een beetje te leren spreken. In hoeverre ik daarbij de kunst kan gebruiken zal proefondervindelijk moeten worden vastgesteld. Tenslotte mijn schrijverschap voor diverse bladen en het daadwerkelijk op het sportveld een sportverslag maken. Aan dat laatste ben ik wel erg verknocht omdat die voetbal-en andere sporten mij  nog altijd enorm aanspreken en het spelletje nauwgezet op de voet volg.

Het Van Abbe Museum te Eindhoven.  Een paar keer geweest en ik kan me beslist geen kenner noemen, maar al enkele jaren is een collega-studente daar werkzaam en heb nog regelmatig contact met haar. Door haar advies gingen we  kijken in de Kunsthal te Amersfoort, waar een uitgeleend werk van Richard Long was te zien en waarover ik met U al van gedachten heb gewisseld. Nu gaat het om schilders als Chagall, Picasso, Delaunay en Gris. De joodse schilder Chagall heeft herkenbaar werk als je een tiental schilderijen ven hem hebt gezien,. Het toeval wilde enige jaren terug dat ik met een organisator van lezingen in gesprek kwam die een Duitse historicus had uitgenodigd om een lezing over Chagall te geven en die zich had afgemeld. Ik stelde voor dat ik in zijn plaats een lezing ging houden aan de hand van mijn scriptie De Joodse kunst bij Jozef Israels, De lezing heb ik gehouden. Opkomst was matig, maar dat heeft wellicht gelegen aan mijn onbekendheid als kunsthistoricus en ook wellicht aan het onderwerp, omdat Jozef Israels onbekend is in deze tijd, terwijl ik bij een lezing over Van Gogh een volle zaal trok.  Hieronder treft u een werk van van Marc Chagall
Marc Chagall, Hommage & Appolinaire, 1911-1912, olieverf op doek, 203.5 x 192 cm, Van Abbe Museum Eindhoven.

Let  U even op de afmeting, twee meter bij twee meter, Dat is een groot oppervlak. Het schilderij verbeeldt Adam en Eva dia als een twee-eenheid  voor het prototype van de mens staan, Opgedragen aan de vriend en voorvechter van de kubisten, Guillaume Appolinaire. Adam en Eva staan in het midden van een cirkel die de aarde symboliseert. Er is ook een wijzerplaat te zien als symbool van de tijd. Zo suggereert Chagall dat de mens het middelpunt is van ruimte en tijd. Zoals het met elke kunstschilder/kunstenaar gaat, Het denkproces dat vooraf gaat aan het schilderen, neemt de meeste tijd in beslag, Eenmaal begonnen is het dan weer de kunst, om het werk te beĆ«indigen naar eigen tevredenheid en ook dat is een heel gevecht. Geniet, ga eens kijken in het Van Abbe, geniet van al het goede dat het leven biedt omdat veel zaken en beslommeringen ons dermate in beslag nemen dat je niet meer tot het consumeren van het goede toekomt. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen reageren ? via deze blog svp
drsjjj artes admirans

No comments:

Post a Comment