Friday 11 March 2016

De beroemde glas in lood ramen van de kathedraal Chartres





Kathedraal Chartres wereldberoemd om de GLAS IN LOOD RAMEN


Column nr 401`dd 11 maart 2016


Eenmaal als besloten is om een column te schrijven, duikt er spontaan altijd wel een onderwerp op uit de actualiteit of  leidt een goed boek over kunst van de negentiende eeuw dat je aanzet tot het schrijven van een column. Schrijven over de Tefaf in Maastricht. In mijn bezit een fraaie catalogus uit 1996, maar ja, die is twintig jaar oud en twintig jaar later is organisatie en aanbod totaal verandert en dan schrijf je toch teveel Ins blaue hinein. Over de Jeroen Bosch expositie in Den Bosch misschien?  Nee, wel gediscussieerd met een conceptueel kunstenaar, die het werk bewonderde, omdat hij vond dat Jeroen Bosch in dat tijdsbeeld alle ruimte had om te schilderen zoals hij schilderde en dat was inderdaad best baanbrekend. Mijn antwoord was daarop, dat een vooroordeel mij danig dwarszit en dat de manier van schilderen met demonen en allerlei andere afschrikwekkende wezens teveel was ingegeven door het middeleeuwse denken van hel en verdoemenis en dat de machtige Kerk de schrikbeelden heeft gebruikt om alle gelovigen in het gareel te houden. Let wel, een vooroordeel van mij en U mag er echt het zijne van denken. Bosch heeft ook andere meer neutrale werken gemaakt, maar toch blijft dat schrikbeeld hangen. Ja maar, werpt u op, die gotische kathedralen met al die monsters heb je wel hoog in het vaandel. Dat klopt, maar die zijn ondergeschikt aan de beroemde architectuur en vallen veel minder op. Maar dit betoog wil beslist niet u ervan af houden naar Den Bosch af te reizen en dan bent u in gezelschap van de andere 200 duizend mensen die deze uniek expositie al hebben bezocht en deze is uniek, omdat nimmer zoveel werken van deze middeleeuwse schilder tegelijk te zien zijn. Maar dit onderwerp had ik dus niet gekozen, evenmin de Tefaf. Waarom nu dan de kathedraal van Chartres?  Omdat toevalligerwijs een boek opviel, dat ik ooit een keer kreeg van een goede kennis, Piet Steur uit Schagen. Piet speelde tennis in ons dorp, omdat de benen in Schagen vol waren, was gymleraar en zong een tijdje bij een gregoriaans koor in Wognum. In verband met een studie om diaken te worden ging hij studeren op de Tiltenberg in Vogelenzang en werkt nu als diaken. in Schagen. Tijdens zijn studie had hij veel boeken aangeschaft als studie-onderdeel onder te titel Mystiek in Frankrijk.. Hij had daar verder geen interesse meer in en aangezien hij wist dat ik veel met kunst had, vroeg hij mij of ik die boeken wilde hebben. Ja, zei ik, maar werden in mijn boekenkast op een niet opvallende plaats neergezet. Daar liep ik deze week tegenaan en gezien binnenkort liturgisch de Goede Week wordt gevierd met herdenking van het lijden van Christus met Matheus Passion, Passie etc. etc. leek het me een goed idee aandacht te besteden aan deze ramen. De tweede afbeelding verbeeld ook de kruisdood van Christus. Al heel veel jaren terug, voor de studie kunstgeschiedenis aan de VU ( 2000-2007) was onze vakantiebestemming de kathedralen in Amiens en Chartres. In Chartres beleef je de romantiek van die prachtige ramen het meest als er volop zon schijnt. Die dag was het wel minder, maar niettemin was het de moeite waard om ligging, architectuur etc. te beleven.   In het rijtje paste natuurlijk ook de kathedraal van Rouen, die door Monet talloze malen was geschilderd. Helaas hadden wij pech, deze werd verbouwd en we konden er niet in. Echter de bezoeken aan  Amiens en Chartres maakte alles goed. In Amiens zijn we vanuit ons vakantieadres nog 's avond teruggereden naar Amiens om een lichtbeeldshow te zien op de witte muren van de kathedraal van de enorme brand in de kathedraal heel lang geleden. Dat was indrukwekkend.  Dus mocht u een keer in die omgeving komen, dan is het raadzaam deze beroemde kathedraal in uw program op te nemen. Als het om gotische kerkenbouw gaat, er zijn veel van die beroemde kathedralen. In het eerste studiejaar mocht ik die gotiek reis doen met de studentenvereniging van de VU. Veel van die beroemde werken bezocht : Sens, Senlis, Laon, Beauvais, Amiens, St. Denis in Parijs. Leerzaam en onder vakkundige leiding van de pater Jezuit Peter van Dael, die over een enorme kennis van de ze kathedralen  beschikte . Ook docente Irmgard van Koningsbruggen droeg haar steentje bij. Juist deze week had ik toevalligerwijze per mail contact met haar en zij vroeg mij de opgedane kennis uit te dragen. Bij deze dus. Geniet dus van al deze geweldige zaken en ja, je moet wel een stukje reizen, maar dat zal u achteraf niet berouwen. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, essays, pr, etc. Reageren ?  Gaarne via deze blog
drs jjj, artes admirans







Gebrandschilderd raam kathedraal Chartres, links Madonna met kind


Gegrandschilderd reem Kathedraal Chartres met lijden van Christus


Gebrandschilderd raam Kathedraal van Chartes met afbeelding Jachim en Anna en geboorte van Maria

No comments:

Post a Comment