Tuesday 22 August 2017

17 schilders in hun Haagse Tijd in Slot Zeist in 1973

Catalogus uit 1973
Column nr 470 dd 22 augustus 2017

Mensen met verstand van ICT adviseren je altijd om je updates uit te voeren. Het ordent dat brein van je harde schijf en van de vele keren dat ik het deed, ging het prima, maar enkele dagen terug deed het apparaat er drie uur over en gaf de boodschap om de computer niet af te sluiten en tot drie keer aan toe werd een update uitgevoerd. Meteen daarna controleer je alles en wat er ook gedaan werd de browser Microsoft edge was verdwenen. Alles wat gedaan werd om deze browser weer actief te krijgen mislukten en de 143 columns die ik daarin schreef, leken verdwenen en soms weet je wel dat aan gratis columns een eind komt, maar deze charge kwam onverwachts en had me daar in het geheel niet op voorbereid. Gelukkig was er nog een goede kennis, die via een andere browser mij weer alle columns terugbezorgde en net zoals kunst vaak niet voor de eeuwigheid is, zijn dat mijn columns ook niet, maar aangezien al meer dan 33.000 viewers deze verhalen graag lezen, zou ik mijn lezers meer gedupeerd hebben dan mijzelf. Maar het stemt mij gunstig dat ik weer wat terug kan grijpen op geïnspireerde pennenvruchten uit het verleden. Kortom deze inleiding is gewoon te lang.
Het gaat echter hier over een oude catalogus uit 1973 inzake een expositie van zeventien schilders van de Haagse School uit de periode 1870-1910. U weet dat ondergetekende wat heeft met deze school en erop afgestudeerd is. In zo.n catalogus staan soms heel bijzondere wetenswaardigheden. De graficus P.H Zilcken, die veel werken van deze Haagse Schilders grafisch bewerkte, had in 1880 een atelier aan de Z.O. zijde van Den Haag in het kunstenaarscentrum "het Kleine Loo" , gelegen aan de Bezuidenhoutseweg tegenover het Huis ten Bosch. Het Kleine Loo  werd bewoond zelfs door de heer Zilcken. Kenners uit Den Haag kunnen mij wel zeggen of dat atelier nog bestaat. Het zal wellicht de tand des tijds niet hebben doorstaan. Een willekeurige keuze laat zien met welke werken in Slot Zeist toentertijd werd geëxposeerd. De keuze viel op Katwijks Meisje  B.J. Blommers olieverf op doek, met monogram gesigneerd. Over  B.J. Blommers heb ik U alle enkele keren geschreven. De tweede keuze viel op In het Dekkersduin  van Willem Maris, olieverf op doek 39 x 65 cm, Dordrechts Museum te Dordrecht en de derde keuze kunt u zelf wel raden, In gedachten  Jozef Israëls, het grootste werk van deze drie, olieverf op doek 97 x 69, destijds bij kunsthandel Rob Noortman in Hulsberg bij Valkenburg. Hieronder ziet u de drie afbeeldingen. Zoals toentertijd gebruikelijk in zwart-wit. Maar dan kunt u zien, dat een dergelijke afbeelding ook best mooi kan zijn.

B. J. Blommers, Katwijks meisje ca 1910 

Willem Maris, In het Dekkersduin  1874



Jozef Israëls, In gedachten  1896 Rijksmuseum Amsterdam

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe zo'n catalogus hier terecht is gekomen. Alweer een geruime tijd terug tijdens mijn studie werd ik erop attent gemaakt, dat een familie hier in de buurt van een oudoom die ongetwijfeld connaisseur was en veel kunst kocht, wellicht ook verkocht, die in hun maag zaten met dozen vol catalogi. Het waren zoveel dozen dat ik met mijn bestelwagentje zelfs twee keer moest rijden. Er zat veel bruikbaars bij en van tijd tot tijd loopt er zomaar weer iets in je handen zoals u hierboven kunt zien. Dat maakt het leven mooi, zoals ook de aankoop van het boek van de autoriteit van de Haagse School Mevrouw  G. H. Marius, die een bijzonder boek schreef onder de titel " De Hollandsche  Schilderkunst in de 19e eeuw ".  Dit boekwerk uit 1920, dus bijna een eeuw oud is in buitengewoon goede staat en de vorige eigenaar moet daar goed opgepast hebben en zuinig op zijn geweest. Als je dan zo. n boek tegen het lijf loopt, dan kan je dag niet meer stuk. Ook werd een boek van Sisley verworven met mooie prenten. Als je door het boek bladert, komt je een muffe geur tegemoet omdat het ergens vochtig heeft gelegen. Het boek is uit 1978 en al enkele weken heb ik het open liggen, maar die geur is er niet uit te krijgen. Graag advies van kenners, gaarne contact via deze blog. Geniet van al het moois, dat tentoonstellingen en musea U bieden en laat het niet aan uw neus voorbijgaan. Kunstboeken, lezingen, columns, essays, rondleidingen etc... 
drsjjj artes admirans

No comments:

Post a Comment