Wednesday 22 July 2015

De tekeningen van Vincent van Gogh

Talloze schatten in de krochten van het Van Gogh Museum

Column nr 374

Onlangs werd mij een tekening van Jozef Israels aangeboden. Buiten het feit dat er ten aanzien van de provenance weinig duidelijkheid was om de authenticiteit vast te stellen, stuit je vervolgens op het probleem van houdbaarheid van het papier. Als je het kunstwerk donker moet opbergen, heb je er weinig plezier van en een schilderij kan je in je huis een mooi plekje geven. Hoe aardig ik het ook vond dat men mij als bescheiden Jozef Israels dit werkje aanbood, heb ik toch meer mijn ratio dan mijn sensitiviteit voor kunstwerken gevolgd. Het Teylers Museum in Haarlem heeft ook prachtige Italiaanse tekeningen in bezit, maar altijd hangen er wel gordijnen voor om het daglicht tot een minimum te beperken. Dat lijkt me ook de reden dat deze kwetsbare kunstwerken diep in het donker door het Van Gogh wordt bewaard. Een ander interessant aspect is of elke kunstschilder ook een goede tekenaar is ? Ik veronderstel eigenlijk van wel, maar of het zo is, dat mag U als lezer van deze blog me mededelen. Het boekwerkje waaruit ik nu wat wetenswaardigheden put, liep ik tegen het lijf op een boekenmarkt. Ik kende het niet, maar bij het doorbladeren kwam ik snel tot de conclusie dat het niet bij mijn andere zesentwintig Van Gogh titels zat. Je dag kan dan niet meer stuk en bij mijn tweede bezoek aan de boekenstal heb je dan het geluk dat het nog niet weg is en opgetogen wordt het vervolgens doorgebladerd, bekeken en tussen de andere titels gezet. Het is een werk van de UVA kunsthistoricus Evert van Uitert onder de titel  Vincent van Gogh tekeningen. Op het titelblad staat met inkt geschreven  Van Menno. De eerste eigenaar van het boek heeft het niet meer interessant gevonden of is bij een verhuizing opgeruimd, ja, dat weet je niet. Op de achterflap in een beschrijving van de inhoud schrijft Van Uitert het volgende : Door de opgenomen landschapstekeningen en stadsgezichten kan Vincent's tocht die in Frankrijk eindigt, gevolgd worden. Evert van Uitert gaat in op zijn inspiratiebronnen.  Bij de keuze van de afbeeldingen wordt niet de eerste zinsnede gevolgd, maar zaken die Vincent haarscherp kon tekenen. U ziet ze hieronder

Vincent van Gogh, De openbare soepkeuken, 1883, Den Haag, pentekening 10x 10cm, Van Gogh museum, Amsterdam



Vincent van Gogh, Houtverkoping, 1884, 
aquarel, 33 x44 cm , Van Gogh museum Amsterdam


Vincent van Gogh, Ezelskar, 1881, Houtskool, zwart krijt, gewassen en wit verhoogd,  42 x59 cm,  Van Gogh museum Amsterdam


Tekentalent kan je Van Gogh echt niet ontzeggen, die was er volop. De stap naar het schilderen heeft hem veel innerlijke strijd opgeleverd, maar mensen in zijn omgeving hadden zijn talent allang gezien en hebben hem geholpen om die stap te zetten 
Geniet van de zomer, de bloemenpracht, het zonnige strand en de schaduwrijke bossen en wandel met de vele avondvierdaagsen en als je getraind bent kan je jezelf zelfs in Nijmegen melden, maar dan moet je al wel wat oefenkilometers achter je kiezen hebben, want anders beland je in de bezemwagen. Wees vooral een prettig mens voor diegenen met wie je veel hebt te maken.
Kunstboeken, adviezen, lezingen, rondleidingen, essays, taxaties, j.j.jong@quicknet.nl
drs jjj artes admirans

No comments:

Post a Comment