Wednesday 8 July 2015

Begin van schilderscarrière van Vincent

Zoekend en tastend begin

Column nr 372 dd 8 juli 2015

Het laatste aangeschafte Van Gogh van schrijfster Rosalind Ormiston Vincent van Gogh met als ondertitel Zin leven, zijn kunst, zijn brieven, was min of meer toevallig. Meerdere keren had ik het boek in mijn handen gehad in de boekhandel en verkeerde aanvankelijk in de veronderstelling dat het al in mijn boekenkast stond.  Dan is er een periode van twijfel en besluit je toch nog even alle titels te controleren. Toch niet. Voordat je dan de kans loopt dan het weg is, wordt tot aanschaf besloten. Juist de laatste zinnetje van de ondertitel maakt het boek boeiend, Nier de indeling in perioden omdat die perioden niet altijd nauwkeurig zijn te duiden, zoals al eerder betoogd in een eerdere column. Wel verrassend, dat de Van Gogh scriptie uit 2005 ook een ondertitel kende met drie karakteristieken zij het gestoeld op de titel van de scriptie : zijn geloof, zijn bewogenheid, zijn  penseel. 

De enorme bekendheid van Vincent van Gogh laat zich verder meten door de vele buitenlandse auteurs zoals onder andere ook deze Engelse architectuurhistorica. Deze keer is het laatste woord van de ondertiteling van het boek, onderwerp van deze column:ZIJN BRIEVEN. Ormiston werkt vanuit die brieven naar de schilderijen toe en deze keer wordt gekeken naar zijn vroege periode. Een passage uit een brief van Vincent aan zijn broer Theo eind december 1883. Hij is dan net terug uit Drenthe en is thuis in Nuenen. "Ik begin met te zeggen dat ik het nobel van u vind meenende dat ik het Pa lastig maak, zijn partij trekt en mij een frisch standje maakt.  Het gaat blijkbaar om geleend geld, want verder schrijft hij dan aan Theo : De F 23.80 van 1 Dec. gaf ik in zijn geheel aan Pa ( F14,00 geleend en schoenen en broek samen F 9.00 . Ik gaf de f 25.- die ge zond op 10 december aan Rappard en heb in mijn zak nog een kwartje en eenige centen. Ziedaar de rekening die gij nu begrijpt. Van hier ga ik naar Rappard/ En van Rappard misschien naar Mauve. 

Een inkijkje in de beginperiode van zijn artistieke leven, waar hij driftig op zoek is naar mensen, die hem op weg kunnen helpen om een goed kunstschilder te worden. Hierbij twee afbeeldingen uit zijn Nuenense periode. t.w. de oude toren van Nuenen uit 1884. De toren is later gesloopt en het schilderij Kerkje van Nuenen met kerkgangers, 1884, 41 x24 cm, gestolen uit het Van Gogh museum. Nog steeds niet boven water. De dieven zijn wel berecht. Konden door een klein raam naar binnen komen en hadden het gemunt op die kleine werken zoals het andere werkje  Strand Scheveningen met scheepje uit 1882, 24 x51 cm. .Beide kleine werken werden op 7 december 2002 uit het Van Gogh museum gestolen. De werken hingen op de eerste etage. Bij een bezoek aan het museum, vroeg ik een suppoost waar die twee werken nu hadden gehangen,. De man keek me verschrikt aan en spoedde zich naar een andere collega. Hem vertelde ik dat ik kunsthistoricus was en het gehoord van het Art Los Register  en was verder gewoon geïnteresseerd in deze zaak. Hoe het nu mogelijk was dat met een dergelijke beveiliging zoiets toch nog kon gebeuren. Achteraf bleek dat de inbrekers mensen van een zeer licht postuur waren, die door een klein raam de kans hadden gezien om binnen te komen.
Vincent van Gogh, Kerk van Nuenen met kerkgangers, de Ned. Hervomde Kerk waar zijn vader dominee was.


Vincent van Gogh,  Toren bij het oude kerkhof te Nuenen, 1884, toren later gesloopt



Op deze wijze het werk van Van Gogh weer uit een ander gezichtsveld benaderd en  zo kan je nog wel een tijdje doorgaan, Geniet van de zomer, van de Schone kunsten en van de fraaie architectuur als u in Frankrijk, Italië of Spanje bent. Daar valt artistiek veel te beleven. Overigens ook in vela andere landen zoals bij onze buren in Belgie en Duitsland. Trek erop uit met fiets of ga heerlijk wandelen. Kortom er valt veel te genieten in deze zomer. Kunstboeken, lezingen, essays, adviezen etc. j.j.jong@quicknet.nl
drs jjj artes admirans


No comments:

Post a Comment