Saturday 11 April 2015

Internationale betekenis van de Haagse School

Een bijzondere expositie in het Haags Gemeentemuseum
Columm nr 359 dd 10 april 2015

Ja, de onderstaande foto is niet  om over naar huis te schrijven, maar je kunt je dan met de gedachte troosten dat je in ieder geval de techniek beheerst om met een PC om te gaan en zelfs foto's te kunnen scannen, welke techniek de bekende 80 jarige tekenaar Peter van Straaten niet beheerst en dat gedeelte van zijn werk aan zijn vrouw Els overlaat. Maar daar staat natuurlijk tegenover dat ik niet van die geweldige, weergaloze spotprenten kan tekenen. Een expositie van de Haagse School in het Haags Gemeente Museum. Die expositie moet natuurlijk worden bezocht, maar op twee fronten nu zelf bezig exposities in te richten en dan weet je niet of je voldoende tijd daarvoor hebt. Al denkend en zoekend deze week in de kunst, komt een hoofdstuk van Hans Kraan op mijn pad in het boek De Haagse School, uit 1983, bij gelegenheid van een expositie in het Grand Palais te Parijs, Royal Academie of Arts in Londen en het Haags Gemeentemuseum. Deze locaties zeggen al iets over de internationale bekendheid van de Haagse School. Kraan verdeelt deze kunst in 1.  Hollandse landschappen met polders, vaarten en molens en stadsgezichten  2. landschappen met vee zie hieronder, 3. stand en zee-gezichten 4. scenes uit het vissers en boerenleven .5  Hollandse interieurs.
In een van de eerste gesprekken over het onderwerp van mijn eindscriptie vroeg de professor mij welk onderwerp het moest behelzen. Mijn antwoord was : de landschapskunst van de Haagse School.
Was toentertijd het artikel van Hans Kraan onder ogen gekomen, was ongetwijfeld het onderwerp :De Haagse School in internationaal perspectief , kans van slagen gehad, maar de concentratie op de voorman van de Haagse School, Jozef Israels leidde tot een diepe analyse van zijn grote oeuvre.
Het schilderij dat u vaag hieronder ziet is van de Duitser Hermann Baisch ( 1846-1894). Hij kwam veel in Nederland  vooral in de zomer. In de omgeving van Rotterdam en Dordrecht maakte hij deze veestukken, waarmee hij exposeerde op tentoonstelling in Berlijn, Wenen en Londen. De heer Baisch was Professor fur Tieremalerie  aan de Academie van Karlsruhe .Wie kwamen hier nog meer ? Uit Frankrijk Theodor Gudin ( bomschuiten) ( 1802-1880\,  Claude Joseph Vernet  ( 1714-1789) Eugene Isabey ( 1803-1886). De Engelsen Clarkson Stanfield ( 1793-1867) en Edward William Cook ( 1811-1880) ,De Amerikaan F. Blum ( 1857-1903) De Canadees  Charles Gruppe ( 1860-1940) De  Fransman Alphonse Stengelin  ( 1852-1938, woonde zelfs enige tijd in Katwijk om strandgezichten te kunnen schilderen. Waarom kwamen al die buitenlanders dan naar ons Hollandse landje ? Naar mijn mening vanwege het succes van de schilders als de Marissen, Roelofs, Weissenbruch, Bilders, Israels en de Haagse en Amsterdamse veilinghuizen die grote partijen aan verzamelaars in Amerika, Canada en Engeland verkochten. Als laatste factor mag je de School van Barbizon vermelden omdat vanaf dat moment schilderen en plein air  een revolutie in de schilderkunst betekende. Geniet van de eerste prille tekenen van de lente, wees creatief en actief en een prettig medemens voor diegenen met wie u veel te maken heeft. Kunstboeken, lezingen, adviezen, inrichten van exposities, taxaties van kunst met name van schilderijen, reageren?  gaarne via deze blog
drs jjj artes admirans



Hieronder : Herman Baisch Hollandse weide met koeien 1891, Neue Pinakothek, Munchen


No comments:

Post a Comment