Wednesday 28 March 2018

Het succes van de Passion

Middeleeuwse afbeelding van miniatuur uit het psalter van Koning Lodewijk de VIII en koningin  Blanche of Castille Afbeelding afkomstig uit boek Codices Illustres inake wereldberoemde handgemaakte manusscripten

Column nr 499 dd 28 maart 2018
Terwijl in de talkshow van DWDD van  Matthijs van Nieuwkerk van dinsdag 27 maart j.l. breed werd gebrainstormd of we in een nieuwe tijd terechtgekomen zijn vanwege het thema van het lied Times are changing, zoals  de jaren zestig van de vorige eeuw dat ook was, wordt er donderdag een groot spektakel opgevoerd onder de naam Passion , in de Bijlmer.  In de musical wordt  op grootste wijze met hedendaagse grote zangsterren het lijden van Christus van meer dan 2000 jaar geleden  herdacht. Nee, de tijd staat niet stil, maar de verbeelde gebeurtenis heeft een dermate grote impact gehad dat deze heden ten dage voortleeft in tal van godsdienstige stromingen en dat mag je wel opmerkelijk noemen. Een gehele week wordt die gebeurtenis in het jaar 33 herdacht in vieringen en een spektakelstuk.De afbeelding die u hieronder ziet is uit de Middeleeuwen uit het jaar 1230




Afbeelding van kruisdood van Christus uit het psalter van koning Lodewijks de achtste en koningin  Blanche of Castile 1230. Het psalterboek was aanvankelijk eigendom van Sint Chapelle, maar tijdens de Franse revolutie werd het overgedragen aan de Bibliotheque D" Arsenal in Paris en werd zo behouden.

De afbeelding boven laat Christus aan het kruis zien met Johannes en Maria aan weerszijden en boven de gekruisigde Christus de afbeeldingen van zon en maan. In de onderste cirkel zien wij de kruisafname eveneens weer met dezelfde figuren. In de middelste zijcirkel zien wij een vrouwfiguur die het symbool is van de kerk met de Jacobstaf  in haar rechterhand en een kelk in haar linkerhand. De kelk is het symbool van de eucharistieviering als herinnering aan de kruisdood. In de rechterzijcirkel  zien wij een vrouwspersoon met gebogen hoofd en gebroken lans en de  vallende stenen tafels van de wet van Mozes, een personificatie van het jodendom. In de middeleeuwse opvatting was het joodse geloof afgedaan, omdat de wet in de ogen van de christenen zijn voltooiing kreeg met de komst van Christus, als de grote Verlosser en zoon van God.  Dat laatste was niet zo in de ogen van de joden, die tot op de dag van vandaag nog steeds uitzien naar de grote profeet en verlosser. Kortom deze afbeelding past in dit tijdsbestek waarin wereldwijd zijn kruisdood wordt herdacht.  Op een geheel andere wijze werd eenieder die woont in de regio  Alkmaar geconfronteerd met een andere tragische dood, een gewelddadige dood op de kunstkenner Jochem Schuijt, uitgever van de kunstbladen Palet en Atelier. Met Jochem veel contact gehad omdat met hem een kunstproject werd opgezet, dat nog niet is afgerond. Een tragische en onbegrijpelijke dood, die nog wordt gerechercheerd op aanleiding en uitvoering. Jochem was in de omgang een prettig mens, hield van de kunst en het leven, speelde accordeon en piano en zette met het kunstblad Palet, de traditie voort, die zijn vader was begonnen. Qua redactie had hij de leiding overgedragen aan de kunstenaar Eric Beets, die samen met andere redacteuren een fraai kunstblad op de markt brengt. Grote kunstkenner ook, met een grote voorliefde voor de realisten. Dat hij moge rusten in vrede. Een verlies voor de stad Alkmaar en de kunstwereld. Velen met mij zijn aangeslagen door deze tragische gebeurtenis in Alkmaar waar Jochem een appartement had in de Limmerhoek, een nieuw stadsgedeelte van Alkmaar. Maar het leven gaat door en vanaf deze plaats wens ik de familie Schuijt en allen die hem dierbaar waren, heel veel sterkte toe. 
Bent U geinteresseerd in kunstboeken, lezingen, adviezen inzake kunst, taxaties of rondleidingen, u mag mij via deze column benaderen. Met vriendelijke groet
drs jjj, artes admirans








No comments:

Post a Comment