Wednesday 8 March 2017

Column nr 450 Dick Ket 1902-1940

Dick Ket, de schilder van fraaie portretten

Column nr 450 dd 8 maart 2017
Met bijna 26,000 views en 450 columns heeft elke column bijna zestig lezers gehad en dat mag deze scribent tot tevredenheid stellen. Wie me tips kan geven om enig rendement uit al deze columns te halen, mag me instrueren, maar het lijkt af te hangen van een website, die in de lucht moet komen. Waarom een column gewijd aan Dick Ket ?  Eerstens omdat er enige verwantschap bestaat met deze regio en tweedes omdat in 2005 na het behalen van de bachelor graad, een foto in het Scheringa museum werd genomen, welke schilderij mij persoonlijk destijds erg aansprak. Andere voorkeuren werden door de conservator van het museum afgewezen, omdat het museum daarvan niet wist of er wel/niet  beeldrecht op zat. Dat gold onder meer voor de schilderijen van Raoul Hynckes met die sferische achtergronden en daarvoor had ik ook best geportretteerd willen worden, maar dat werd om bovengenoemde reden niet toegestaan.

Schrijver van deze column in het Scheringa Museum te Spanbroek in 2005 voor een schilderij van Dick Ket, een stilleven met een kommetje en een viool

Inmiddels zijn we negen jaar verder, Vanaf 2008, een jaar na mijn afstuderen, legde ik mij zelf de verplichting op om elke week een column over kunst te schrijven. Dat hadden er feitelijk 9 x 52 - 468 moeten zijn, maar met die 450 columns kom ik goed weg en het stemt tot tevredenheid. Niet alle columns zijn nog openbaar omdat die op een server staan als come2me.nl en Jenda, maar de onderwerpen zijn me allemaal bekend omdat dat is geadministreerd. Hiermede heb ik het adagium dat ik graag mensen over kunst vertel - naar mijn mening- wel waargemaakt en na talloze lezingen, ben ik tevens nog actief bij een regionaal museum als adviseur. Ook op verzoek talloze schilderijen op waarde beoordeeld en dat gaf veel mensen inzicht in de waarde van die schilderijen.
Maar we zouden het over Dick  Ket hebben. Toevalligerwijs stuitte ik op zijn laatste werk, dat onvoltooid is gebleven, omdat hij op 38 jarige leeftijd overleed. Dick Ket had een zwakke gezondheid.

Dick Ket, Dubbelportret , olieverf op doek, 79 x99 cm, Gemeentemuseum Arnhem

Je ziet hier Dick Ket afgebeeld met zijn vader. De compositie is er, maar de handen van de schilder zelf zijn nog niet afgewerkt en rechts onder bij het portret van zijn vader, is de voorstelling niet af. Ook hier weer dat kommetje, wel anders van vorm, maar als voorwerp uitdrukkelijk aanwezig.
Als lid van Arti en Amicitiae in Amsterdam verwierf hij met een portret van zijn vader De Willink van Collem prijs en voor een zelfportret ten voeten uit, kreeg hij de gouden medaille van Hare Majesteit de Koningin.
Ket was een uiterst gevoelig en spontaan mens. Drie eigenschappen vallen op: 1. zijn gevoel voor orde, 2 gevoel voor ritme en 3 gevoel voor maat. Dat valt op in zijn kleurgebruik en zijn composities. Op het schilderij zie je tussen beide mannen in een afbeelding van een paardje. Hij heeft dat niet zomaar geschilderd, maar in deze regio de kop van Noord-Holland, noemt men een klein paard wel een Ket, een verwijzing naar zijn naam. En inderdaad, mijn vader was een tijd groenteboer en ventte  de groenten uit met ket en wagen. Uit al de verhalen van mijn vader z.g., kwam naar voren dat het een buitengewoon stuurs beest was en Sr, had heel wat met hem te stellen.
Het oeuvre van Dick Ket is niet groot, niet verwonderlijk als je al zo jong sterft. Zijn werken zijn te vinden in musea in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Otterlo. Het gemeentemuseum Arnhem bezit een grote verzameling van zijn jeugdwerk en zijn laatste schilderij, het dubbelportret. Dat is een duurzaam bezit, omdat je de ontwikkeling van zijn oeuvre dan op de voet kunt volgen. Geniet van de schone kunsten. Er valt veel te lezen in alle nieuwe uitgaven over kunst, maar ook de dagbladen verrassen u soms met interessante artikelen, zoals vandaag de ontdekking van een nieuwe Saenredam,  Op de Tefaf wordt vandaag beslist of het een authentieke Saenredam is. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen etc. contact via deze blog. En U gaat mij vertellen hoe je met bloggen wat inkomsten kunt verwerven.
drs jjj artes admirans


No comments:

Post a Comment