Thursday 18 August 2016

H.P. Bremmer, de kunstpaus, 1871-1956

Promotieonderzoek in boekvorm verschenen

Column nr 425 d.d., 18 augustus 2016

Hildelies Balk, een kunsthistorica van de VU, werkte tien jaar een haar onderzoek dat was toegespitst op de kunstadviseur van mevrouw  Kroller-Muller., de heer H.P. Bremmer.Haar begeleider was professor Carel Blotkamp. De kunsthistoricus waarmede mijn masterscriptie Joodse kunst bij Jozef IsraĆ«ls in 2007 tot stand kwam. Bij het schrijven van die scriptie verdiep je jezelf in de materie van het jood-zijn om een goed inzicht te krijgen in het jodendom etc. etc.
Alhoewel in de eerste jaren van de studie docent Agnes Groot er altijd stevig op hamerde om je consequent bij het onderwerp te houden, hetgeen ze duidelijk verwoordde met Kill the darling, wordt dit advies even terzijde geschoven. Reden: een artikel van  Raymund Schutz van de VU inzake een onderzoek naar een vermoedelijk transport van een mevrouw van Westerbork naar Auschwitz. In zijn artikel heeft hij aan de hand van de kaartenbak van het Rode Kruis proberen vast te stellen waar desbetreffende mevrouw via de kaartsystemen in 1943 nu wel/niet werd gedeporteerd. Afbeeldingen van de kaarten heeft hij bijgevoegd. Lager Westerbork heeft schrikbarend veel joden via een aangelegde spoorlijn van Westerbork/Hooghalen/Assen/Groningen/ Duitsland etc. afgevoerd. Een triest aspect van het Jood -zijn.
Maar naar het beloofde onderwerp. Bij het uitreiken doctor's bull aan Hildelies Balk, was ik aanwezig in de aula van de VU, waar een heleboel kunsthistorici van diverse universiteiten haar bestookten met kritische vragen. Haar gehele onderzoek werd meteen in samenwerking met museum Kroller Muller uitgegeven en het boek trof ik aan in de VU bibliotheek, maar de hoge prijs toentertijd schrikte me af en het boek staat nu nog op de lijst van aan te schaffen boeken in het kader van mijn Van Gogh scriptie.



Dit is een foto van H.P. Bremmer, die in het boek van Eva Rovers wordt omschreven als een lange, broodmagere, sjofel geklede man.





Mevrouw Kroller Muller had Bremmer leren kennen in de cursussen die hij gaf over kunst aan groepen van acht geintereresseerden.. Dat publiek was wat elitair, maar de kennis van de schonen kunsten was bij Bremmer zeer groot. Hij werd in die tijd DE van Gogh kenner in Nederland genoemd

Mevrouw Kroller Muller, die al een flinke kunstcollectie bezat, wilde die nog verder uitbreiden en vroeg daarbij de hulp van die grote van Gogh kenner de heer Bremmer en zo ontstond er een nauw contact tussen beiden en de familie Bremmer mocht onder meer vakantie houden op het landgoed van de familie. Toen bij haar plannen ontstonden om echt een permanente plaats in de richten voor haar verzameling, vroeg zij de heer Bremmer of hij een geschikte architect wist en dan ging het om Van de Velde, Berlage . Welk advies je met redenen omkleed gaf,  zij maakte wel iedereen duidelijk hoe zij het persoonlijk wilde hebben.
Auguste Renoir, De clown, ( 1868) olieverf op doek, schilderij uit de verzameling van mevrouw Kroller Muller, Otterlo

Ik ben me ervan bewust, dat deze summiere kennismaking met de heer Bremmer u wellicht teleurstelt, maar niet getreurd, de volgende column krijgt U meer van deze kunstschilder en kunstkenner te lezen. Als u mij aan een goedkoop exemplaar kunt helpen van het boek van Hildelies Balk, houd ik me aanbevolen.
Geniet U van de Olympische Spelen.? Offert U uw nachtrust op om Daphne Schippers niet goud, maar zilver zien halen. Prachtig evenement met drama en soms extatische hoogtepunten en laten we wel wezen, een negende plek op de medaillelijst van een dergelijk klein land tussen al die honderden andere landen, dat is wel heel bijzonder. Het is de vrucht van ons welvaartsland. Dus oorlog buiten de deur houden, vandaar de Westerbork passage.
Kunstboeken, lezingen, adviezen, essays, rondleidingen :reageren via deze blog
drsjjj artes admirans







No comments:

Post a Comment