Friday 5 February 2016

Architectuur is vorm van kunst

Het niet op te lossen dilemma voor een kunstgeschiedenis-student

Column nr 396 dd 5 februari 2016

Column opgedragen aan professor Koos Bosma, enige tijd terug overleden. Van hem ontving ik destijds mijn masterbul.

Je hebt je aangemeld als student en de eerste jaren dat je deze richting volgt is gespitst rond de wetenschappelijke vorming van schrijven, analyseren, etc. Je raakt breed georiënteerd en als je dan een docent ontmoet op het niveau van wijlen Koos Bosma, dan raak je onder de indruk van het vakgebied. Alhoewel ik voor de Beeldende Kunst en wat dies meer zij, naar de VU was gekomen. kom je op een punt dat je twijfelt en eigenlijk niet weet, welke kant je dient te kiezen. Ja, dan heb je een mentor en dat was in mijn geval Richard Bionda. Een prettige man in de omgang en een goede coach. Wat wil je ermee doen?  Schrijven, zei ik, want dat is mijn passie. Hij overtuigde mij dat in de Moderne Beeldende Kunst (1800-heden) wel erg veel te beleven viel en hij had me overtuigd. Hij werd mijn mentor bij mijn bachelor-scriptie en er ontstond een fraai essay over Vincent van Gogh/
Die andere schaduwkant van de architectuur werd echter door mij niet losgelaten. Bij drs van Hellemondt werd een essay geschreven over een pand aan de Herengracht 412 in Amsterdam. Het pand werd bezocht, langs alle kanten gefotografeerd en ontdekte in de tuin een prachtig koetshuis. Het pand van Philip Vingboons was gebouwd in ( 1664-1667) in opdracht van een rijke Amsterdamse patriciër en was nadien bankgebouw etc en nu deed het dienst als kantoor van het ICT bedrijf Lost Boys. Van die snelle jongens en die hadden dan ook een race-auto midden in het pand staan. Van de technische dienst kreeg ik alle bouwgegeven en maten van het gebouw.

foto van andere zijde van Herengracht 412 door drs Jan J. Jong ( 2000)












Artistieke tekenimpressie, getekend door kunstenares Corry Jong-Meijer, 2001

Het was een interessante en moeilijke opdracht en aangezien alle maten nauwkeurig waren weergegeven. was de docent nieuwsgierig hoe ik daaraan kwam. Ik had de bron moeten vermelden en dat was Ir, R,P. van der Meer van de technische dienst, die de gegevens had gefaxt naar mijn buurman, want ik had zelf geen telexverbinding. Later tijdens mijn studie bij het onderdeel Collectie-onderzoek, werd onder de titel van Verstilde Stedenpracht.onderzoek gedaan naar stadspanden, resp in Amsterdam, Enkhuizen ( Ja, inderdaad Cornelis Springer) en Rhenen. Alweer 10 studiepunten verzameld. Gehele studie bedraagt 240 studiepunten en 1 studiepunt is 40 uur werk in de vorm van tentamen, colleges, essays. Dan heb je de bachelor graad verworven na  die intensieve scriptie en  je eigenlijk niet voor een tweede keer zo diep wil gaan, maar dan lonkt die mastertitel en dat had je toch als doel gesteld. Vooruit dan maar, nog een keer diep in de materie duiken. Foute gedachte..Er volgen vier zware onderdelen van tien studiepunten  De Jaren Zestig van de 20e eeuw. 2.Kunst en Handel 3 Kunstkritiek en dat was het wat betreft de Beeldende Kunst. Goede raad was duur en  in overleg met mijn  mentor werd besloten dat vierde onderdeel in de architectuur te zoeken, maar dan moest de docente Petra Brouwer dat wel goed vinden. Zij had geen bezwaren. Ja, het was zwoegen en ploeteren, omdat je toch wat jaren architectuurkennis links had laten liggen. Maar het was een aardige groep en met Jan Rijpkema eveneens een senior-student kon ik goed opschieten. Geen gemakkelijk thema  De moraliteit van architecten.  Het studieonderdeel eindigde met een essay over de aanbouw van Daniel Liebeskind aan het Joods Historisch Museum in Berlijn. Dat had ik op mijn vrije dag tijdens onze Berlijn studiereis samen met een andere studente bezocht.. Van dat bouwwerk was ik onder de indruk geraakt. Het lukte : 10 punten binnen en een redelijk cijfer. De scriptie wachtte, maar dit maal geen architectuur onderwerp, maar een onderwerp uit de stroming Haagse School schilders. Onlangs liep ik in een boekhandel tegen een lijvig boek aan onder de titel 1001 historische plekken die je gezien moet hebben..960 pagina's en van de 1001 plekken waren er maar negentig door mij bezocht. Het zijn plekken wereldwijd en buiten Europa waren dat alleen gebouwen in Jerusalem die wij in 2000 bezochten. Maar zegt U de Mogoa grotten  in China  iets ? Nee, als je nooit in China bent geweest. of de Itsukushilma-jinja  Japan. Het is een shintoschrijn, een heilige plaats voor de Shintoïsten.  Je moet wel vreselijk veel gereisd hebben als je al die 1001 plekken in je leven zou hebben bezocht. Niettemin geeft dit boekwerk je een fraai overzicht over de architectuur wereldwijd. Naast de architectuur heb je natuurlijk ook nog de land-art en de landschapsarchitectuur. In dat kader waren wij wel bevoorrecht een lezing te krijgen van onze grote architect Adriaan Geuze. Of hij nog lezingen houdt,? Zal hij daar nu nog aan toekomen nu hij een kantoor met tachtig mensen runt. Zijn ideeën zijn grensoverschrijdend als het gaat om het landschap vorm te geven. Kortom ook veel te beleven in de architectuur. Geniet van al die schoonheid in steden en in landschappen. Uiteindelijk allemaal vorm gegeven door grote creatieve geesten. Kunstboeken, adviezen, lezingen,. essays, rondleidingen, taxaties etc,reageren?   gaarne  via deze  blog
drs  jjj artes admirans





No comments:

Post a Comment