Friday 11 December 2015

Cornelis Springer (1817-1891)

Spreekt de schilder Cornelis Springer ( 1817-1891) Noordhollanders bijzonder aan?

Column nr 390 dd 10-12-2015

Gisteren door de binnenstad van Amersfoort gezworven op zoek naar cultuurschatten. Volgende column zal U het een en ander uiteenzetten inzake een werk van Richard  Long, door het van Abbe museum uitgeleend aan de KunsthalKade , maar mijn voormalige studiegenoot zal me nog wat gegevens toesturen, waarna ik u het een en ander ga vertellen.,




Cornelis Springer, De Zuiderhavendijk te  Enkhuizen,  1868, olieverf op  paneel, Rijksmuseum  Amsterdam

Een artikel van de NHD journalist Paul Gutter van vandaag ter promotie van een omvangrijke  Springer expositie in het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen, zette bij mij wel alle registers open. Niet alleen vanwege het feit dat C. Springer een voortreffelijk schilder is geweest, maar veel meer omdat ik het eerste academiejaar geconfronteerd raakte met deze schilder en een analyse van dit schilderij maakte en tot mijn verbazing de locatie in Enkhuizen vond waar Springer heeft staan schilderen. De musea van Hoorn en Enkhuizen koesteren deze schilder omdat hij veel in beide steden heeft gewerkt en tal van stadsgezichten schilderde. Je gaat veel lezen over hem, verzamelen en schrijven. Wat is er zoal verzameld: 1. Catalogus uit 1971 onder de naam  Romantiek der Zuiderzeesteden, prijs f 1.25 , schilderijen, aquarellen, en tekeningen , tentoonstelling van 26 maart tot 1 november 1971 in het Zuiderzeemuseum van Enkhuizen.  Zwart-wit exemplaar. 
2. Krantenartikel Telegraaf 16 januari 1977, inzake een expositie bij de Wassenaarse Kunsthandelaar Gerard Vingerhoets 22-01-1977-2 februari 1977 met een aquarel identiek aan bovengenoemde afbeelding
3. Artikel Alkmaarse Courant dd  10-2-1972 Amsterdams doek van Corn. Springer voor f. 50.000.-
4. Krantenartikel Telegraaf  1974, 8 en 9 september 1974 Klapstuk op veiling, Schilderij van C. Springer met afbeelding Nieuwezijds Voorburgwal Amsterdam
5.  Catalogus Vrienden van het Westfries Museum te Hoorn, geschreven door Willem Laanstra bgv van expositie in Westfries Museum te Hoorn  van 12 september  tot 2 november 1992  Research deed conservator Carel de Jong, die ook voorwoord voor mijn uit te geven boek "Vijf eeuwen schilderkunst in West-Friesland schreef.
6. Verstilde stedenpracht, studieopdracht VU 2003 inzake Collectieonderzoek ; vijfde schilderij was bovengenoemd schilderij, door drs Jan J. Jong
Een stukje beschrijving uit dit essay:  
Springer heeft ook de twaalf figuranten treffend weergegeven. In groepjes zijn se systematisch over het doek verdeeld. Links een schipper, die vracht laadt of los met in een diagonale lijn een vrouw, die mat haar hondje richting de brug wandelt. Links op straat lopen de dienstbode met kind met daarnaast een gearmd echtpaar dat op de rug is weergegeven. Aan de rechterzijde voor het huis staat een jongen klaar om iets aan zijn moeder te geven en de winkelierster heeft het druk met haar nering. Centraal op het schilderij staat het paard met de kar en de koetsier die zijn paard voedert.

U zult wellicht de afbeelding even moeten vergroten om al die typische Springer details te kunnen waarnemen.

7. Krantenartikel  NHD dd 11-12-2015 inzake expositie in Zuiderzeemuseum 12-12-2015 tot en met 10 april 2016.  Aan het woord komt de kunsthandelaar Arnold Ligthart ( van oorsprong een Westfries) Arnold heeft ook de catalogus geschreven en ik ga hier verder niet op in omdat u met de catalogus in de hand zelf moet ervaren welk een bijzondere schilder Cornelis Springer is geweest. Dat hij maar over 1 oog beschikte, was voor mij ook wel buitengewoon verrassend. Interessant in deze is wel voor jezelf om vast te stellen hoe waarheidsgetrouw hij de stadsgezichten schilderde. Ik deed daar onderzoek naar en vond interessante gegevens
Dus mensen straks genieten in Enkhuizen. Geniet van al het goede dat het leven biedt en dat kan u op uw beurt weer in staat stellen om een prettig medemens te zijn en iets positiefs bij te dragen aan ons gehavende mensenbestaan. Kunstboeken, adviezen, lezingen etc.  drs. j.j.jong, artes admirans  No even een post scriptum op deze column dd 14-012-16

 Maar hoe bereik je nu dat succes.
Alanex Bowness schreef een boek onder de titel The conditions of succes. Die condities waren
1. erkenning door medekunstenaars
    2..erkenning door de gevestigde critici
                       3 Aan en verkoop van verzamelaars en handelaars
           4. Tentoonstellingen en plaatsing in musea
5. Waardering van het grote publiek

Dat is een een proces van twintig tot dertig jaar, voordat er een grote naam ontstaat. Bij Springer was dat tijdens zijn leven al het geval. Maar zijn museum periode volgde dan weer later.




No comments:

Post a Comment