Friday 20 March 2015

De nalatenschap van publicaties van Adriaan Venema aan zijn vader





Kennismaking met vader Adriaan Venema in Bergen NH
Column nr 356 dd 20 maart 2015

In het tweede of derde jaar van mijn KGS studie aan de VU, kwam ik via via in contact met de vader van Adriaan Venema.  Die kennis van mij veronderstelde dat betrokkene mijnheer Venema, met wie hij een intensief  contact had, dat hij niet meer zoveel om de publicaties van zijn zoon gaf, met wie hij gebrouilleerd was geworden. Alhoewel ik diverse boeken van Adriaan Venema had verworven, was met name zijn boek over George Breitner een welkome aanvulling van mijn verzameling boeken over de Bergense School. Na enkele bezoeken bleek wel dat vader Venema, zeker van het boek inzake George Breitner geen afstand zou doen, omdat, zo zei hij, zijn dochter de eerste zou zijn, die recht op dat boek had van haar broer. Ik heb het enige tijd mogen inzien en netjes teruggebracht vergezeld van een bos bloemen. Dat was wel het minste wat ik kon doen. Vader Venema had het goed met me voor en ik kreeg van hem een aantal brochures die eveneens door zijn zoon Adriaan waren geschreven, zoals u hieronder de cover afgebeeld zie  van een nummer van Tableau, dat in zijn geheel handelde over de kunstschilder Adriaan Lubbers, die veel in New York werkte. Venema schrijft onder meer het volgende over Adriaan Lubbers "In Bergen raakte hij onder invloed van het donkere expressionisme van de Bergense School. De landschappen die Lubbers rond Bergen schilderde waren onheilspellend en hebben wel het kenmerk van het Bergense expressionisme, maar in feite zijn ze leeg en effectaanjagend. Het was niet het landschap, dat hem boeide en Lubbers zich meer inspireren door de grote stad




Op de cover van tableau hierboven: Adriaan Lubbers Washington square, olieverf op canvas, 80 x 64  cm , 1926

De volgende brochures van de hand van Adriaan Venema werden me geschonken :
- Handboek voor de nieuwe illegalen , wetenswaardigheden van het Roel van Duyn tijdperk 1980
-Fietsen voor de Volkskrant ; tekeningen, gedichten, 1971
-Painter Piet Stennenberg, tableau 1981

Zo beschik ik toch nog over enkele werken van de schilder/kunsthandelaar Adriaan Venema die een geheel eigen kijk had op mensen en kunststromingen. Geniet, leef, wees creatief, de lente komt aan.
Kom mee naar buiten allemaal, daar horen wij de wielewaal,  Dat zongen wij in onze jeugd. Kunstboeken, lezingen, rondleidingen, essays, taxaties etc. reageren graag via deze blog
drs JJJ, artes admirans

No comments:

Post a Comment