Tuesday 9 December 2014

Marius Bauer 1864- 1932


Een onbekende schilder van de Haagse School: Marius Bauer

Column nr 345 dd 9 december 2014
Ongetwijfeld zult u van deze schilder nooit gehoord hebben, maar wel eens ergens zijn naam hebben gelezen en dat was het dan. Niet zo verwonderlijk omdat de kunstschilder veel in het buitenland was en met name in het Midden Oosten in Constantinopel het huidige Istanboel en ook in Syrië en daar zijn indrukken vastlegde. Aan het eind van zijn leven dacht hij zich te moeten bemoeien met de inrichting van het Museumplein en de aanbouw van het Rijksmuseum met de Drucker vleugel en uit de correspondentie valt veel te concluderen. Het is een passage uit het boekwerk uit 1944 geschreven door R.W.P. de Vries jr onder de titel M. A. J.  Bauer.
De tekst van de brief van Dr. F. Smidt Degener, directeur van het Rijksmuseum , december 1924
Meester en Vriend
Er werd U zoo terloops een compliment gemaakt, dat wel even onderstreept mag worden. Van stedebouwkunde hebt ge, zooals Holland nu verneemt, geen vaag begrip. Jaar in jaar uit verheerlijkten uw aquarellen, schilderijen en etsen de stedeschoonheid van verre landen.  Ge hebt de perspectieven van de Taj Mahal en de koepels van het Kremlin , de Alcantarez van Toledo, de monumenten van Egypte, Benares met de Ganges incluis, gij hebt Toledo, Moskou en Cairo geopenbaard. Ge hebt voor tal van moskeeën   voorpleinen uitgespreid, waar het Museumplein niets bij is.  Na jarenlange omzwervingen neemt ge het nu voor stede-schoonheid op. Toen ge 60 werd zijt gij naar het buitenland gevlucht en heeft uw bescheidenheid zich aan alle hulde onttrokken. De hulde hebt ge nu. Gij zijt niet stedebouwkundig. Steek dit compliment in uw zak en wees er van harte mee gelukgewenscht.
In alle vriendschap

w.g. F, Schmidt Degener.
Een wonderlijke brief.  De directeur van het Rijksmuseum schrijft tussen de regels door dat Bauer eigenlijk te weinig is geëerd als beeldend kunstenaar, maar wijst hem daarna op zeer correcte manier terecht dat hij zich niet met stedenbouwkundige zaken moet bemoeien.

In Kroller Muller hangt een werk van hem onder de naam
De wedren  en daar zijn een aantal koetsen op te zien, die blijkbaar een wedstrijd gaan houden op snelheid of uitdossing of wat dies meer zij.  Verder is een bekend werk  De kathedraal van Avila, maar dan zitten we alweer in Spanje. 
Juffrouw Marius, de bijbel van de Haagse School, schreef over het kleurgebruik van Marius dat het verwantschap had met het kleurenpalet van Delacroix waardoor de droom schoner werd dan de werkelijkheid. Het is inderdaad best wel mogelijk dat je als buitenstaander overmand wordt door de indrukken van dergelijke grootse Oosterse bouwwerken. Het kleurgebruik zal daardoor best worden beïnvloed.
Hieronder een indruk van een moskee te Delhi ( India). Het is geen scherpe reproductie, maar wat wil je ook, het is op papier in de oorlog in 1944 gedrukt. Papierkwaliteit was in die periode niet optimaal, maar het gaat om de indruk dat Marius als rondtrekkend reiziger de mensen uit die tijd veel liet zien van zijn bevindingen. Hij had echt geen camera bij zich, maar zette zijn indrukken schetsend op papier om het later als ets of schilderij uit te werken. U kunt nog net een man met een paard onderscheiden op de voorgrond. 
Geniet, leef, wees creatief, schrijf gedichten op proza, ga zingen in een koor of doe gezelschapsspellen , als kaarten, biljarten, bridgen, klaverjassen, maar ben een prettig en sociaal mens voor allen met wie je het leven dagelijks deelt.
Kunstboeken, lezingen, essays, historische magazines, adviezen, taxaties, j.j.jong@quicknet.nl
drs jjj  artes admirans



Marius Bauer,  de ingang van de Vrijdag Moskee te  Delhi, ets, 1899




























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































No comments:

Post a Comment