Wednesday 19 July 2017

Stokpaardje van Van Gogh Olijfbomen


De olijven plukkers 1889, Saint Remy  olieverf op doek, 72 x90 cm, particulier collectie


De Olijfbomen van Vincent van Gogh
Column nr 464 dd. 19 juli 2017

Als je iedere week je verplicht een kunstcolumn te schrijven, valt er best wel wat denkwerk te verrichten, welk onderwerp je deze keer uitkiest. De  Grote Van Gogh atlas biedt feitelijk voldoende stof om meerdere columns mee te vullen, zonder dat het vervelend wordt, want je moet onderwerpen ook niet helemaal uitkauwen, want dan blijft er niets meer over. Uit de dagboeken van Van Gogh is op te maken dat hij van mening was dat al zijn tijdgenoten geen olijfbomen konden schilderen. Hierboven ziet u een afbeelding van olijfbomen die hij heeft gemaakt in de inrichting Saint Remy Iain Zaczek schrijft in het boek  1001 schilderijen, die je gezien moet hebben, het volgende: "In totaal schilderde hij tijdens zijn herstelperiode in Saint Remy 14 tafelrelen met olijfbomen, waarvan de afbeelding hierboven er een van is. Van Gogh drukte zich graag uit in natuurlijke vormen. De gedraaide takken van de bomen deden hem denken aan uitgestrekte en smachtende armen. Van Gogh's schokkerige maar beheerste penseelstreken vormden een kalme schreeuw om hulp. Daarbij kwam de Bijbelse associaties. Voor van Gogh die in zijn jeugd lekenpriester ( lees evangelist) stonden de bomen in verband met het lijden van Christus in de hof van Gethemane op de Olijfberg. De Bijbelse associatie was belangrijk, want in 1889 schilderde zijn tijdelijke maatje  Gauguin een versie van Christus in de Hof van Olijven, waarin hij de gelaatstrekken van Christus verving door die van hemzelf. Van Gogh had daar wel andere ideeën over en gaf de voorkeur aan de bovengenoemde versie. Uit de studie en scriptie over de religieuze kunst bij Vincent, was ook vastgesteld, dat in de periode  Saint Remy Van Gogh sterk terugviel op zijn houvast van het geloof. Dat heeft hem zeker troost geboden, maar niet echte genezing.
Zo zie je maar weer, dat onderwerpen je soms zomaar in de schoot worden geworpen. Heeft u in de pers gelezen van emeritus professor Carel Blotkamp ( bij hem afgestudeerd) een eigen keuze heeft mogen maken van alle werken in het Museum Boymans te Rotterdam. Van alle werken en dat zijn er nogal wat, heeft hij keuzen mogen maken en mocht hij de kabinetten vullen met zijn keuzen. Daar ben je wel even mee bezig. Eens even kijken of we een gaatje kunnen vinden om dat allemaal eens te gaan bewonderen. Het lijkt me boeiend om inrichting en keuzen van de heer Blotkamp nader tot je te nemen. Geniet van uw vakantie, vergeet niet wat cultuur op te snuiven, naast tijd van relaxen, rondhangen, keuvelen, terrasje pakken met een hapje en een drankje en rond deze tijd kunt u nog tegen het spektakel van de Tour de France oplopen. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen etc. Contact via deze blog
drsjjj artes admirans





































No comments:

Post a Comment