Thursday 29 January 2015

Vincent van Gogh en zijn dagboeken ( 1853-1890)

De Nederlandse schilder uit Zundert blijft boeien

Column nr 349 dd 29 januari 2015
Vincent van Gogh, pose van een spitter september 1881 uit dagboek  Etten september 1881 uit brief aan zijn broer Theo ( 172,n)


Niet alleen zijn talloze schilderijen, maar evenzeer zijn tekeningen en dagboeken hebben Vincent van Gogh wereldberoemd gemaakt. Zelf ook niet ingeschat dat een bachelorscriptie over hem ertoe heeft geleid dat deze kunstschilder niet meer los komt uit je denken en doen. Niet alleen door de musea veelvuldig te bezoeken en kennis te verdiepen, maar ook leidde het tot geven van lezingen en schrijven van publicaties over hem/ Voor de scriptie was heel wat literatuur doorgeworsteld en ontstond er een fraai essay dat een bepaald aspect van zijn werken benaderde. Het boek van de amerikanen Steven Naifeh en Gregory White Smith verschafte andere inzichten door het onderzoek dat zij deden naar zijn bordeelbezoek en zijn dood. Dat bordeelbezoek, zo beweerden zij, had te maken het het zoeken naar vrouwenfiguren die voor hem konden poseren. Dat zou kunnen, maar het staat schril op zijn vroegere leven als evangelist in de Borinage en de talloze religieuze werken die hij van 1888 schilderde. In het vandaag aangeschafte 32e boek uit mijn Van Gogh verzameling onder de titel De kunst van het woord, zijn mooiste brieven, geschreven door de grote Van Gogh kenners Leo Jansen, Hans Luiten en Nienke Bakker, is wellicht uit zijn Haagse periode in die brieven iets te ontdekken. Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Evenmin gaat om zijn wel/niet psychische afwijkingen als je zijn werken beoordeelt. Dat was ook een door mij gestelde voorwaarde voor de Van Gogh scriptie om niet te verzanden in allerlei psychologische beschouwingen over zijn karakter en zijn levenswijze. Ad rem antwoordde mijn scriptiebegeleider dat hij dat ook helemaal niet verlangde van mij. Uit het bovengenoemde boek  De kunst van het woord,  komt deze afbeelding en de tekst van zijn brief wordt hierbij gevoegd
Natuurlijk moet ik de menschen die poseren betalen. Wel niet veel maar omdat het dagelijksch terug komt is dit eene uitgave meer tot zoolang ik er niet in slaag teekeningen te verkopen. Maar daar slechts zelden een figuur mij totaal mislukt zoo zullen de kosten van model er naar 't mij voor komt reeds betrekkelijk spoedig gansch en al kunnen uitgehaald worden. Want voor iemand die een figuur heeft leeren aanklampen en vasthouden tot 't op zijn op zijn pooten op 't papier staat is in den tegenwoordige tijd nog wel wat te verdienen ook Ik hoef U wel niet te zeggen dat ik U deze schetstjes alleen zend om U een gedacht te geven van de pose. Ik heb ze vandaag gekrabbeld in korten tijd en merk dat er heel wat op de proportie aan te merken valt, zeker meer dan op de eigenlijke teekeningen  althans Ik heb een goeden brief van Rappard  die druk aan het werk schijnt te zijn, hij stuurde mij zeer aardige schetsen van landschappen. Ik zou wel willen dat hij nog eens voor eenige dagen naar hier kwam.
Schetsen 172  C-D 
Deze twee andere schetsjes zijn poses van spitters.ik hoop en daar van nog vescheiden te maken
De schetsjes waren bedoeld voor zijn broer Theo, die hem voorzag van alles wat hij nodig had.
Tijdens onze studietijd zijn we in de kroften van het Van Gogh museum geweest, waar veel werk zoals tekeningen en verzamelde tijdschriften lagen opgeslagen in dozen. De dienstdoende curator had keurig witte handschoenen aan en de ruimte was als een vesting beveiligd.
Het oude Nederlands zoals in de brieven vermeld, is zo gelaten. 
In het moderne onderwijs op basisscholen en VWO is er nagenoeg geen ruimte meer voorzien voor geschiedenisonderwijs. Jammer, omdat mensen nu vaak reageren in de trant van : wat moet je met die oude troep en het besef dat je van de geschiedenis iets kan leren, vervaagt meer en meer. De film Michiel de Ruyter,( maandag gezien in Lelystad)  hoe beperkt ook in de mogelijkheden, laat veel zien van de Gouden Eeuw en ons kleine landje als opkomende natie. Zelfs zo dat onze vloot ervoor zorgde dat de Nederlandse staat daar zijn oorsprong vindt
Geniet, leef, verdiep je in onze geschiedenis, in de geschiedenis van de kunsten, het schept nieuwe perspectieven en levenswijsheid. Kunstboeken, lezingen, essays, rondleidingen
reageren via deze blog

No comments:

Post a Comment