Column nr 442 dd 14 januari 2017
Sir Laurens Alma Tadema Vrouw en Bloemen 1868 , olieverf op paneel, 50 x36 cm, Museum of fine Arts, Boston
Het moet gezegd: kosten noch moeite werden bespaard om deze unieke grote overzichtstentoonstelling van Sir Laurens Alma Tadema te realiseren, eerst in Leeuwarden en vervolgens in Wenen en Londen. Als je de man in de straat vertelt, dat je in het Fries Museum de tentoonstelling van Laurence Alma Tadema hebt bezocht, zeggen ze, van die schilder heb ik nog nooit gehoord. Als ik niet op de VU had gestudeerd had ik het ook niet geweten, maar Jos ten Berge docent aan de VU die een college hield over Van Gogh, stelde toentertijd, dat 1 Alma Tadema net zoveel waard was als het gehele Van Gogh oeuvre en nu is 1 Van Gogh net zoveel waard als het gehele Alma Tadema oeuvre. Alma Tadema en Van Gogh waren tijdgenoten.
Wie was dan die Alma Tadema ? Een kunstschilder uit Dronrijp, die classicistisch schilderde vaak met onderwerpen uit de oudheid,. Als je de tachtig schilderijen hebt bekeken, waarvan u er twee boven ziet en naar de uitgang loopt, wordt je aandacht getrokken door een enorm groot schilderij van 2.50 x 3.50 meter met als onderwerp Mozes wordt uit de Nijl opgevist door het hof van de Farao. Een indrukwekkend werk omdat je de prinses op een hoge zetel met grote waaiers erom heen ziet zitten om haar te beschermen tegen de scherpe zon.
Bij de twee boven getoonde schilderijen heb ik vijf minuten stilgestaan en de gehele context bekeken. Zus Antje onderbreekt haar handwerk om aan de anjers te ruiken. Een panterhuid op de grond, een mooi gietijzeren bewerkt tafeltje en haar deux piece valt mooi om haar lichaam. Je zou Alma Tadema bijna een fijnschilder kunnen noemen, omdat hij minutieus de werkelijkheid op het doek probeert te vangen, Deze stijl lag in het verlengde van de smaak van de heren van de Parijse Salon en daar was deze Friese schilder dan ook vaak te vinden, terwijl vele andere Franse schilders, Courbet, Monet etc, daar in die Salon niets te zoeken hadden. Dat was niet de smaak van de heren, die in de toelatingscommissie zaten. Alma Tadema werd beloond met een baantje aan het Engelse Hof en vanaf die tijd was hij een man in bonis en verdiende goud geld. Werd in de adelstand verheven en mocht zich Sir noemen.Het tweede hierboven getoonde schilderij is het interieur van de San Clemente te Rome. Daar moet hij heel wat uurtjes hebben doorgebracht om dit op het doek te krijgen,. Net achter een pilaar zie je nog een schimp van zijn vrouw Pauline om aan het schilderij een persoonlijke noot te geven. Al met al een knap en professionele opzet van deze expositie, welke bezoekers aantrekt. Wij waren vroeg in het museum. Toen we vertrokken stond er een lange rij wachtenden aan de kassa en een personeelslid stelde vast, dat het vandaag dan nog een rustige dag was. De expositie streelt de Friese identiteit, dat is zeker. Alma Adema's talent is onomstreden, maar je kunt hooguit stellen dat hij consequent in een stijl steeds bleef werken en daar kan je ook bekend en beroemd mee worden. Tot 5 februari a.s. kunt u er nog terecht, doen, het is de moeite waard, ook al omdat het Fries Museum architectonisch mooi past in dat stadsbeeld. Geniet, leef , blijf actief en een prettig medemens. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen, communiceer met deze blog. Alle goeds de komende tijd drsjjj artes admirans
In de hal van het Fries Museum trof je levensgroot een werk van Sr. Laurens Alma Tadema aan. Een Romeinse scene, een historiestuk, waarmede hij die successen boekte
No comments:
Post a Comment