Column nr 441 dd 3 januari 2017
Interieur Martelaren van Gorcumkerk te Amsterdam
Dat lijvige boek Kerkinterieurs in Nederland, heeft me andermaal geïnspireerd tot het schrijven van een column in deze al meer dan 10 jaar bestaande rubriek De schoonheid van de kunst, Ja, u leest het goed 441 columns vanaf 2007/2008. Veel zitten er verscholen in servers maar de laatste 120 kunt u allemaal nog teruglezen. Waarom de keuze voor deze Amsterdamse kerk? Allereerst omdat de tekst bij deze kerk is geschreven door collega-student Herman Wesselink, met wie ik op de VU studeerde, Herman studeerde architectuur, ondergetekende Beeldende Kunst vanaf 1800. Ook sprak in deze mee dat de kerk van architect Kropholler is ontworpen en vanaf mijn 12e tot en met mijn 17e jaar zat ik op de kostschool St Jan te Soesterberg en alle dagen kwamen wij wel drie keer in de kapel dat een ontwerp was van Kropholler. Stevige bouw, gemetseld binnenwerk en fraai houten dak en een koorpartij met zes zijkapellen, Alle leraar-priesters dienden toentertijd allemaal een misviering te doen en dan heb je heel wat kapellen nodig. Heden ten dage is de kostschool hotel en conferentieoord geworden en dienen de afzonderlijke kapellen als internetruimten. Stoere bouw. Je leest het af van het oude gemeentehuis van Medemblik, van het oude politiebureau bij de Grote Kerk te Alkmaar en ook van deze kerk. Wat schrijft Herman Wesselink over deze kerk :Kropholler liet zich bij het ontwerp van deze kerk inspireren door het ideaal van de harmonieuze dorpsgemeenschap. waarin geborgenheid heerst. Een robuust asymmetrisch front met drie portalen en forse klokkentoren schermde de geloofsgemeenschap af tegen slechte weersinvloeden van buiten. Het doet denken aan de beurs van Berlage. waardoor de architect zich duidelijk liet leiden. Bij het betreden van de kerk worden we getroffen door de kloosterlijke eenvoud van he interieur en het mystieke licht dat aan weerszijden van het altaar de hoge koorruimte invalt.. Opvallend is de zichtbare houten kapconstructie in het middenschip ( net is de St Jan kapel Soesterberg jjjj), die niet alleen om akoestische , maar ook om economische redenen zo werd ontworpen. Deze bouwwijze was goedkoper dan stenen gewelfbouw. De grote baldakijnbouw moet de gelovigen erop wijzen dat daar op het altaar het hart van de kerk en de liturgie zich bevindt. Op onverwachte wijze weer eens kennis gemaakt met een interessante architect die in de stijl van de Delftse School bouwde. Het nieuwe jaar is weer aangebroken , 2017. Nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen. Laten we het positieve koesteren en niet teveel zeuren, omdat we in een welvarend land bevoorrecht zijn. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, lezingen, rondleidingen, essays, contact via deze blog
drs jjj artes admirants
No comments:
Post a Comment