Column nr 433 dd 15 oktober 2016
Het haalde langs alle kanten alle media kanalen en Hans Geerding de directeur van het Westfries Museum was de koning te rijk. Dat mag je ook zijn als je vijf van je belangrijke collectie na 10 jaar omzwervingen tot in de Oekraïne weer aan het volk kan tonen. Al eerder stak ik de loftrompet voor de privé detective Arthur Brand. Als je je realiseert dat het Art Loss Register eindeloos niet teruggekeerde schilderijen herbergt, dan is dit wel een uitzonderlijke gang van zaken. Kon dat ook maar gelden voor La Musicienne van de Lempicka, het lievelingsschilderij van Dirk Scheringa, dat hij wegkaapte voor de neus van Madonna, die uiteindelijk maar stopte met bieden, omdat Dirk gewoon doorging en het veroverde.
In een gesprek in 2005 met toenmalige conservator Carel de Jong, werd volslagen in het duister getast zowel door directeur Spruit alsook de andere personeelsleden. Dat men de schilderijen op het spoor is gekomen, is uniek in de geschiedenis van de gestolen kunst en wellicht komen er van de veertien andere werken ook nog werken terug. Aangezien het museum hier in de buurt ligt, lag het voor de hand als kunsthistoricus om even de stand van zaken van de teruggekomen schilderijen te bekijken. Het schilderij van Jacob Waben met de titel "Vrouw Wereld, 1622, 151 x 131 cm, heeft het avontuur redelijk overleefd. Zoals gesteld werd, heeft het werk in een lijst gehangen en buiten een opvallende naad aan de bovenzijde, zie je enkele beschadigingen aan de verf aan de linker onderzijde van het doek. Ook het andere werk van Waben, de terugkeer van Jefta, 1625 afmeting 163 x 105 cm
was ook in de lijst gebleven of in een lijst gezet en ook dat schilderij heeft het redelijk overleefd. Het doek van Isaak Ouwater uit 1784, lag in een vitrine Gezicht op de Nieuwstraat te Hoorn. 35 x 45 cm, een betrekkelijk klein werk en voorzover van buitenaf te zien, zag het doek er redelijk goed uit. Dat gold beslist niet voor de twee opgerolde werken die daar maar voor een klein gedeelte te zien waren. Dat ging om de werken Boerenbruiloft ,uit 1671 , 174 x109 cm en een Keukenstuk van Floris van Schooten olieverf op doek 178 x 113 cm. Deze twee grote werken lagen opgerold en daarnaast een aantal dekens waarin ze gewikkeld waren geweest. Node mist het museum uiteraard dan bijzondere werk van Jan van Goyen, landschap met boerenkar uit 1632 en de bijzondere schilderijen van Mathias Withoos. Maar uiteraard ben je blij, wat inmiddels is losgeweekt uit dat criminele circuit, dat -zo later bleek - zich uitstrekte tot de separatisten in Oost Oekraïne. Zullen die criminelen nu vooraf niet hebben bedacht dat je deze schilderijen niet kunt aanbieden in de reguliere kunsthandel?? Resteert bijgevolg alleen als object voor deals in het boevencircuit, waar men blijkbaar heeft ontdekt dat kunst soms veel waard kan zijn. U kunt het museum in Hoorn nu gratis bezoeken,. Lichte twijfels rijzen er bij mij, als het museum het heeft over de kosten ten bedrage van € 100.000.- . Dat kan wel een zwaar tegenvallen, maar de intentie van restauratie is er.
Geniet van alle kunst dat over het algemeen veilig hangt in onze musea. Geniet van de andere kunsten als muziek, sport, beeldhouwwerk, architectuur. Heb daar oog voor en leef en wees in al die rijkdom een prettig, behulpzaam mens in je omgeving. Kunstboeken, lezingen, adviezen, taxaties, rondleidingen. Reageren ?? Gaarne via deze blog
drsjjj artes admirans
drsjjj artes admirans
No comments:
Post a Comment