Thursday, 6 October 2016

Bridget Riley in Haags Gemeentemuseum

Jaarlijkse reünie in Haags Gemeentemuseum

Column nr 432 dd. 4 oktober 2016 Werelddierendag

Het Haags Gemeentemuseum ( verdienste van Benno Tempel???) slaagt er al jaren al diverse exposities op niveau tegelijk te organiseren. Onder meer was het doel van onze reis de Engelse schilderes Bridget Riley ( 1931) maar al even boeiend was het thema van Mondriaan en de Stijl. Je mag haar rangschikken onder de abstracte kunst met name de OP-Art. In 1962 had zij een solo-expositie in Gallery One in Londen. Zij werkt met sterk contrasterende kleuren en gebruikt optische principes van een impressionistische schilderwijze. Als je haar cirkelvormige in elkaar draaiende lijnen bekijkt, is het ook alsof er beweging ontstaat, terwijl dat feitelijk natuurlijk helemaal niet zo is. Haar grote werk dat ter plekke in het museum aan de wand hangt is strak en kleurrijk. Qua techniek lijkt het op acryl, waterverf op de wand, maar evenzeer zou het met olieverf op linnen zijn gemaakt en strak tegen de muur zijn aangebracht zonder lijst.  Aan de overzijde zie je het ontwikkelingsproces in vier werkstukken met papieren gekleurde onderdelen en in de ontwikkeling kom je bij afbeelding vier, welk ontwerp zij dan op de wand van de zaal in het Gemeentemuseum heeft aangebracht. Op de buitenmuur van het museum tref je de afbeelding eveneens aan. Hieronder drie impressies van haar werken





Bridget Riley, Lagune 2 , 1997, olieverf op doek 147 x199 cm   ( boven)
Bridget Riley  Entice 2,  1974 , acryl op linnen, 164 x 137 cm  ( onder)
Bridget Riley  Rajasthan  2012 , Installation view  Kunstgalerie Stuttgart, uitvoering 2016 Haags Gem. Museum 

Op de wand boven de vier ontwerpen had zij een Engelse tekst hangen, met als slot A surprising  variety of sensual relationsships  In vertaling : . een verrassende variatie van gevoelige relatie-verhoudingen. ( 1990). Persoonlijk ontging mij die gevoeligheid, mijn collega wist het ook niet direct te plaatsen, maar om dat te ervaren, zal je meer van haar werken moeten bekijken en proberen te achterhalen wat zij met deze quote heeft bedoeld.

Bij de expositie Mondriaan en de Stijl,  hebben we eigenlijk de langste tijd doorgebracht omdat er veel maquettes te zien waren, zoals de stijlhuizen van Mondriaan in Amsterdam en New York. Bij die maquette in New York waren we ijverig op zoek naar zijn atelier, maar dat bleek ook gewoon in een hoek van de woonkamer zich te bevinden. Dat is dan wel letterlijk als Mondriaan dan de gevleugelde woorden spreekt : je kunt wonen in een schilderij. Bij een abstract werk uit 1921 Rood, Geel, Zwart, had de gele kleur de tand des tijds niet overleeft. De kleur was gecraqueleerd en dat ontstaan er uiteraard overwegingen bij de technische dienst of je dit wel/niet wil/kan restaureren. Uit die stijlperiode stond er ook een antieke keuken door Piet Zwart ontworpen voor de Bruynzeel fabriek. De keuken was in een vale blauwe kleur uitgevoerd en typerend voor die periode en de Stijl. Andere boeiende schilderijen waren de kaartspelers van Theo van Doesburg en van Bart van der Lek uit 1911 Oefening met geschut . Op de afbeelding stonden vier kanonnen opgesteld en een aantal militaire figuren erboven geplaatst in witte/zwarte militaire kostuums.  Is Van der Lek militair geweest of had hij voor het leger bijzondere interesses.
Tenslotte konden we ook nog genieten van Italiaanse glaskunst van Lino Tagliapietra ( 1934). Glazen gondels hingen aan draden op verschillende afstand van elkaar. 1998-1999 Elke gondel was een halve meter en buitengewoon spectaculair om te zien. Op Internet zie je een afbeelding van deze gondels. Kortom nog niet eens alles verteld van deze boeiende reuniedag. Als kunsthistorici moderne beeldende kunst konden wij ons hart ophalen. Kunstboeken, lezingen, adviezen. taxaties, essays, rondleidingen j.j.jong@quicknet.nl. Geniet van al dat moois in de musea, van ons cultureel erfgoed, van onze fraaie gebouwen en kerken. Daar moeten we zuinig op zijn.
drs jjj artes admirans. 

No comments:

Post a Comment