Thursday, 18 June 2015

Het 'buiten schilderen"van de Franse Impressionisten

Zomerse taferelen bij Pissaro en Monet




Pisarro, koeienhoedsters Pontoise, 1882, Particuliere collectie USA








Claude Monet, het huis van de kunstschilder in Argenteuil, 1873, The Art Institute of Chicago

Column nr 369 dd. 18 juni 2015

Het is hier een beetje een kwakkelzomer, maar toch de tijd om buiten in de tuin alles een beetje op orde te brengen en te genieten van alles wat groeit en bloeit. Bovengenoemde impressionisten schilderden in hun nabije omgeving een stuk levende natuur. Monet woonde in Argenteuil en in 1872 maakte hij daar al een groot aantal schilderijen met titels als Rivierham bij Argenteuil, Regatta in Argenteuil, Haven bij Argenteuil. Brug bij Argenteuil. Deze vier schilderijen kan je in Musée d' Orsay te Parijs vinden.    In 1880 verhuisde hij naar Vetheuil, ook een stad aan de Seine en daar heeft hij ook veel van die onderwerpen geschilderd zoals hij dat in Argenteuil had gedaan. Tijdens een studiereis naar Berlijn is een voordracht gehouden over een werk van Monet. Buiten het feit van het buiten schilderen, ontstond bij deze schilders een grote hang naar de "Terugkeer naar de natuur"aan de hand van de filosofie van Rousseau. De manier van schilderen bestaat uit gebruik van heldere lichte kleuren en een buitengewoon levendige penseelvoering . Bij het schilderij van Pisarro zijn de accenten rood, blauw, geel in contrast met het groen van de wei, waarin de koeien lopen.  Bij Monet valt de prachtige blauwe lucht op met een enkel licht wolkje. Dat contrasteert weer fraai met de bomen en bloemenpartijen rond het huis en de strik van het schortje van zijn dochter, Als U goed kijkt, ziet u een vrouwspersoon in de deuropening staan. je mag er vanuit gaan dat hij hier zijn vrouw heeft geschilderd. 
Wij mensen van de 21 e eeuw kunnen eigenlijk maar moeilijk begrijpen dat deze schilders en hun manier van schilderen door de gevestigde orde werd gemeden. Men zat in de kringen van de Grote Kunst teveel vast aan de traditionele schilderkunst van een Ary Scheffer, Alma Tadema, die groots en klassiek schilderden. Hun kunst was in trek bij de critici van de Salon in Parijs. In 1874 vond echter een expositie plaats van de Societe  Anonyme des Artistes   en toen gingen wat ogen open en eindelijk in 1890 komt er een doorbraak als  de vooraanstaande handelaar en criticus Durand-Ruell de handel weet te interesseren voor deze modernisten. Daarna ging het snel en Vincent van Gogh kwam met veel van deze schilderijen in aanraking tijdens zijn werk bij kunsthandel Goupil in Den Haag. Naar mijn bescheiden mening gaat de 19e eeuw de geschiedenis in als een even belangrijke periode van de 17e eeuw, welke de koosnaam Gouden Eeuw kreeg.
Geniet van de zomer, fiets, wandel, sport, wees een vreedzaam en prettig mens voor uw omgeving. Kunstboeken, rondleidingen, exposities, adviezen, taxaties, etc. j.j.jong@quicknet.nl
drs jjj artes admirans
                                                 

2 comments:

  1. Buiten schilderen kan altijd heel lekker zijn ook word je veel rustiger in je hoofd.

    ReplyDelete
  2. Als huisschilder lijkt me ook prettig om in de buitenlucht te werken, mits alle veiligheidsvoorschriften zijn ingevuld, inclusief het mijden van vergiftige stoffen in de verf zelf

    ReplyDelete