Vincent van Gogh had dat meer als gewoonte om mislukt werk over te schilderen zoals hierboven
Vincent van Gogh Bloeiende weide, overschildering van een vrouwenportret, olieverf op doek, 32 x 41 cm, Kroller Muller Otterlo
Nieuwe titel door Jasper Krabbe gebezigd Stilleven met akkerbloemen en rozen, olieverf op doek, 99 x 79 cm, Kroller Muller museum Otterlo
Column nr 472 dd 6 september 2017
We laten Arles even rusten om terug te gaan naar de periode Antwerpen/Parijs
Het aantal nieuwe ontdekkingen als het gaat om werken van Vincent van Gogh is echt wel heel groot. De uitzending gisteravond van de AVRO/TROS was gelijk aan een goed college zoals die aan de VU werden gegeven in de studietijd van 2000/2007. Op de helderheid van zijn betoog, waarmede Jasper Krabbe alles beargumenteerde, was niet veel aan te merken. De methode van aanpak was slim, goed doordacht. Hij had een prima team van deskundigen om zich heen. Professor Joris Dik, materiaal deskundige, Charlotte Caspers, kunstschilder, die de twee worstelaars opnieuw kunsthistorisch tot leven moest wekken. Voor haar was het een grote worsteling om dat voor elkaar te krijgen, maar het meest indrukwekkend was dat Jasper Krabbe via de Academie van Antwerpen de figuren van de worstelaars kon reconstrueren aan de hand van schilderijen van de medestudent Victor Antonie, die ook die worstelaars had moeten schilderen. Het was immers voor Vincent ook een opdracht die hij aan de Academie van Antwerpen had moeten maken. Zijn werk werd niet zo goed beoordeeld en hij werd teruggezet naar de tekenklas en daar was Vincent behoorlijk gepikeerd over en besloot de Academie te verlaten, nam het schilderij meer naar Parijs, waar hij het overschilderde zoals u dat boven kunt bewonderen. De huidige onderzoek methoden met röntgen etc., stellen de onderzoekers in staat om dichtbij de oorsprong te komen en zo kon Charlotte Caspers een reconstructie maken van een schildering van 131 jaar terug. Als de grote Van Gogh onderzoeker van het Van Gogh Museum de heer Teio Meedendorp ook al onder de indruk was van dit succesvolle onderzoek, mag je vaststellen dat de geheimen van dit schilderij nu zijn ontrafeld. De kunstschilder Charlotte Caspers zag je worstelen met de gegevens en maakte het werk nog een keer over en stelde vast, dat ze heel langzaam moest schilderen, hetgeen blijkbaar Van Gogh zelf ook deed. Bijzonder was dat aan het craquelé van het schilderij diverse aanknopingspunten waren te vinden van de onderliggende schildering.
Schilderij van bloeiende weide of Grasgrond zie hierboven
Overigens is dit niet het enige schilderij dat een overschildering kreeg. In 1887 schilderde Vincent over het portret van een vrouw, een afbeelding van een bloeiende weide. Het werk wordt ook wel grasgrond genoemd. Het werk kleiner als het bloemstilleven hierboven, hangt eveneens in het Kroller Muller Museum en heeft een afmeting van 32 x 41 cm. . Door het in kaart kunnen brengen van verfpigmenten slaagden wetenschappers van de Technische Universiteit Delft erin om het portret van een vrouw bloot te leggen. Met name had kunsthistoricus professor Joris Dik ook hier een groot aandeel in. Afbeelding vindt U hierboven. Waarom toch dat vele onderzoek naar al die werken van Vincent van Gogh. Ongetwijfeld heeft het er mee te maken, dat zijn schilderijen door de handel enorme prijzen hebben opgebracht en je kunt de werken mooi of niet mooi vinden, de schilderstijl welke Vincent bezigde, was baanbrekend en kunsthistorisch buitengewoon interessant. Geniet dus van zijn vele werken die in ons land in Amsterdam en Otterlo zijn te bewonderen. Interessant is het om zijn werk in dat tijdsbeeld te zetten en ongetwijfeld raakt u geboeid door deze bijzondere periode in de kunstgeschiedenis. Kunstboeken, lezingen, adviezen, rondleidingen, essays etc. contact via deze blog
No comments:
Post a Comment