Column nr 430 dd. 22 september 2016
Hoewel buitengewoon geboeid door een boek van Mark de Beyer over Kerkinterieurs, gaat deze column daar niet over, omdat dit boek nog niet in mijn bibliotheek staat. Mijn oog viel op een ander boek, dat nog maar een paar keer was gebruikt voor studie of schrijven van een essay. De titel luidt Licht, ondertitel Het industriële tijdperk 1750-1900, Kunst & Wetenschap, Technologie & Samenleving. Auteurs Andreas Bluehm en Louise Lippingcott. Het boek verscheen naar aanleiding van een expositie in het Van Gogh museum Amsterdam ( 20-10-2000-11-02-2001) . Ook was deze expositie te zien in het Carnegie Museum of Art te Pittsburg ( 06-04-2001- 29 juli 2001).
Een groot gedeelte van het boek gaat over het licht op de schilderijen van Vincent van Gogh en dat is buitengewoon boeiend. Al evenzeer was Rembrandt, de bekende Nederlandse schilder van de Gouden Eeuw, een genie als het ging om te werken met schaduw en lichteffecten en we hebben het in deze columns ook gehad over Monet, die vanaf de overkant van de kathedraal van Rouen, vele schilderijen maakte met iedere keer een andere lichtval, in volle zon, in schemering, in ochtendgloren. Licht is belangrijk in ons leven, net zo als water en vuur. We kunnen niet zonder deze leven. Om het wat breder te trekken, is gekozen voor minder bekende schilders om u te laten zien hoe voortreffelijk deze kunstschilders hebben gewerkt.
John Constable, Studie van wolken boven een horizon van bomen, 1821, Royal Academy of Arts, Londen
Hippolyte Camille Delpy. De boulevard Barbes Rouchechouart in de winter, Particuliere verzameling
Albert Bierstad, Zonlicht en schaduw, 1862, Fine Arts Museum San Francisco
Elektrische Gloeidraadlampen in een rek, 1881-1882, Teylers Museum Haarlem
Jean Simeon Chardin, Glas water en koffiepot, rond 1760, Museum of Art. Pittsburg
Inzake het schilderij van John Constable, kunt u tevens kijken op column nr 418 dd 30 juni 2016, waarin uitvoerig op werken van hem is ingegaan.
Het werk van Delpy geeft u een indruk van de lichtstad Parijs, van een winkelstraat met in die tijd wellicht nog gaslicht en let u zelf maar eens op in al die winkelstraten. Niet alleen de schreeuwende verlichte reclamezuilen, evenzeer laat een gerenommeerd bedrijf het verlichte interieur zien met alle waar die daar verlokkelijk staat uitgestald.
Bierstad speelt met licht op het standbeeld, op de muur en laat die prachtige lichtval zien die grillig door die boom heen komtDe gloeilampen zijn een hommage aan de fotograaf, die deze foto heeft gemaakt. Zou dat goed te schilderen zijn, omdat er op de lampen heel veel booglichten vallen? Ik betwijfel het..
Het stilleven van Chardin. Het doet denken aan onze stilleven schilders van de Gouden Eeuw. Ga maar eens water in een glas schilderen. Ja, dat vereist, lijkt me, vreselijk lang oefenen.
Geniet van het licht, dat je als dat moois visueel kunt waarnemen. Deze gave is onthouden aan slechtzienden en blinden en mijn goede blinde vriend - blind geworden na een ongeluk- probeer ik altijd beeldend iets te vertellen, maar wat hij ervan oppakt, is mij onbekend. Wees actief in sport en spel en wees een prettig medemens voor je omgeving.
Kunstboeken, lezingen, essays, adviezen, taxaties, rondleidingen etc. reageren? Gaarne via deze blog
drsjjj artes admirans
No comments:
Post a Comment