Column nr 360
Tijdens mijn studie aan de VU ( 2000-2007) ontstond er een werkgroep Romantiek onder leiding van docent drs Richard Bionda en Professor drs. Ronald de Leeuw, de toenmalige directeur van het Rijksmuseum te Amsterdam. Hij was gastdocent aan de VU en onze bescheiden mening was, dat hij wel geen tijd kon maken voor een stel aankomende kunsthistorici. Dat was niet het geval, want hij was bij alle colleges aanwezig en werden zelfs een keer op zijn kantoor achter het Rijksmuseum uitgenodigd om vervolgens onderdoor naar een college-ruimte te gaan, de voormalige Cuypers kapel in het Rijks. Waarom was hij daar zo serieus in? Het ging om de voorbereiding van een grote expositie in de Kunsthal en wie was daar directeur ?Wim Pijbes nu directeur Rijksmuseum en zijn assistent was een voormalig VU student Benno Tempel. nu directeur van het Haags Gemeentemuseum. Buiten mijn studieopdracht vroeg professor de Leeuw mij of ik in de dagboeken van Vincent van Gogh wilde speuren naar passages over de Romantiek. Ik vond er enkele en heb deze aan hem gegeven. Maar wat ontdekte ik onlangs in een boek over de Haagse School, dat ik voor een euro als afgeschreven boek in een bibliotheek kocht? Het boek werd geschreven naar aanleiding van een Haagse School expositie in 1983 in het Haagse Gemeentemuseum. Ronald de Leeuw schreef in dat boek een artikel onder de naam Vincent van Gogh en de Haagse School. Wat was de slotconclusie in dat artikel : Als conclusie kunnen we stellen dat men zich niet kan voorstellen dat Van Gogh zich zou hebben ontwikkeld zoals hij deed zonder de Haagse School. Elke kunstenaar lijkt tot zijn groei te hebben bijgedragen, maar ieder gaf hem iets verschillend. Professor de Leeuw zag dit wel heel scherp. Zijn aangetrouwde neef Antoon Mauve heeft enorm veel voor Vincent betekend en in de periode dat hij in de kunsthandels in Den Haag werkte, ontmoette hij daar tal van schilders. In 1882 had hij Willem Roelofs ontmoet, maar tussen die twee klikte het niet .Nog een passage die op mij een bijzondere indruk maakte :'Jozef Israels opmerkingen schijnen Vincent in elk geval een zekere technische basis te hebben gegeven voor het palet van De Aardappeleters. Israels werk heeft net als het werk van Mauve een diepe invloed uitgeoefend op het vroege werk van Vuncent.. Hoewel zijn invloed op Vincent's rijpe werk niet in het oog springt, was diens sterke voorkeur voor een uitdrukkingskracht die gebaseerd was op overdrijving,, vereenvoudiging en eigenzinnig kleurgebruik zeker voor een deel te danken aan het feit, dat Vincent al vroeg Israels werk kende. De werken hadden een tweedelig doel :zij versterkten Van Gogh's eigen esthetische ideeën en zij dienden als surrogaat-leermeester, even sterk als de lessen van Mauve.
Onlangs pas liep ik tegen dit artikel aan. Saillant detail: twee scripties geschreven op de VU over Van Gogh en Jozef Israels. Nimmer kunnen bevroeden dat beide elkaar hebben beïnvloed/. De foto hieronder is een vroeg werk van Vincent. Hij tekende de molens op de Weeskinderendijk te Dordrecht en het werk is te zien in Otterloo, Datering 1881, techniek : waterverf, potlood, zwart en groen krijt, wit geloogd, 26 x 60 cm. Eerlijk weet ik eigenlijk niet of het hangt, maar je kunt natuurlijk altijd in Kroller Muller vragen of je het mag zien. Geniet van het voorjaar, wees creatief, wandel, fiets, zing, wees liefdevol voor je omgeving en een prettig mens. Kunstboeken, lezingen, exposities, adviezen, essays, columns , rondleidingen etc.contact via deze blog
drs jjj artes admirans
No comments:
Post a Comment